tisdag 23 februari 2016

Projektet är ekonomiskt vansinne
men vi måste göra något bra av det
Nej, Kari Karlsson, jag driver inte med dig (VN 22/2). Saken är den att jag, precis som många forskare och ekonomer, tycker att projektet med en höghastighetsbana mellan Stockholm och Malmö är galet. Det kostar för mycket. Det är en dålig affär.
Men om nu trots allt de som har makten genomdriver det så tvingas vi leva med det.
Då tycker jag att vi i Värnamo ska göra något bra av ett i grunden dåligt beslut.
Då är det ingen idé att agera för att stationen ska ligga i Värnamo centrum. Beslutsfattarna kommer aldrig att acceptera det. Om man ska göra en krok in i Värnamo så tar det alldeles för lång tid. Resenärerna från Stockholm blir ursinniga om de ska trassla sig in i Värnamo centrum.
Fortsätter Värnamo att driva den linjen blir det inget stopp här. Det blir Ljungby istället.
Därför menar jag att det är klokare om kommunens förhandlare accepterar Bredasten som station för höghastighetsbanan.
Jag vill att Värnamo centrum ska utvecklas positivt men om höghastighetsbanan förändrar förutsättningarna måste vi förhålla oss till det.
Min idé är två centrum: ett nytt och modernt på Bredasten och det gamla inne i stan. I Göteborg tänker de bygga en linbana över älven. Vi kan bygga en linbana som länkar ihop det gamla och det nya Värnamo.
Bredastensområdet blir hett. Där finns redan Vandalorum, planerat köpcentrum, hotell, restauranger. Det finns planer på ny fotbollsarena, en ny simhall bör lokaliseras dit. Lägg till det ett nytt bostadsområde med vårdcentral, skolor, gym så kan det bli riktigt bra.
Svante Olson

Inga kommentarer: