fredag 19 februari 2016

Stationen ska ligga på Bredasten!
Jag ser med oro på planerna på en höghastighetsbana som ska gå mellan Stockholm och Malmö med station i Värnamo. Jag tror inte att det blir en bra affär. Det är en satsning för eliten, men eliten är för liten för att den ska bli lönsam.
Att sedan dra in stationen till Värnamo centrum saknar verklighetsförankring. Det blir grymt dyrt och det ger ingenting tillbaka.
Nu har VN frågat politikerna i Värnamo hur de ser på saken, uppges det (VN 16/2). Vänsterpartiet är dock inte tillfrågat.
Därför säger jag det nu mycket tydligt: om det trots allt blir en höghastighetsbana som går genom Värnamo kommun så måste stationen ligga uppe på Bredasten. Något annat är inte tänkbart. Min förhoppning är i så fall att de politiska makthavarna storsatsar på Bredasten, ett nytt modernt kommunikationscentrum.
Jag vill se ett nytt bostadsområde där, skolor, vårdcentral, köpcentrum, krogar, hotell, träningshallar, förskolor, etc. Bredasten blir det moderna Värnamos centrum. Det förbinder vi med gamla centrum via en linbana!
Vänsterpartie
Svante Olsont

Inga kommentarer: