tisdag 2 februari 2016

Stänger kyrkan
dörren för Jesus?
Pär Persson (prästen), S, Arnold Carlzon (läraren), KD, och jag (vik vårdbiträdet), V, hade ett kort men intressant samtal i kaffepausen vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet. Det hade som vanligt varit en andaktsstund innan årets första sammanträde. Jag var förstås inte närvarande eftersom jag tycker att religion och politik inte hör ihop. I kommunfullmäktigesalen ska vi ägna oss åt politik. Ber gör vi på andra ställen.
Men hur som helst så undrade Arnold Carlzon, när han hade svalt ner en tugga från den välsmakande smörgåsen, om inte muslimer kan använda kyrkan för sina ceremonier.
”Det går inte”, hävdade Pär Persson. Det strider mot kyrkans regelsystem.
Det har jag (sekulär, icke troende, agnostiker, om ni så vill) svårt att förstå.
”Judar, kristna och muslimer tror ju på samma gud”, hävdade jag.
Pär Persson höll inte alls med mig. ”Nä, nä”, sa han. ”Det inte är fråga om samma gud”. Och han talar med viss auktoritet, han är ju präst.
Jag är inte ens troende och inte med i någon församling. Ska jag komma och lägga mig i religionsfrågor?
Jaa, det ska jag. Det är väl klart att judar, kristna och muslimer (Abrahams barn), tror på samma gud. Det är ju samma urkunder de grundar sin övertygelse på.
De kristna har övertagit Bibeln från judarna och i Koranen omnämns Jesus med respekt som en av profeterna.
Vid andaktsstunden i kommunfullmäktigesalen presenterade kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik (även han präst), KD, en bön som jag tycker stöder min inställning: ”På djupet tror vi att det är samma längtan efter gemenskap med dig (Gud), vi alla har.”
Bönen avslutar han med: ”Hjälp oss att älska varandra.”
Det är bra. (Men bönen hör hemma i kyrkan, moskén och i synagogan, inte i fullmäktigesalen.) Det är klart att troende vid behov ska kunna låna ut sina lokaler till varandra. Vi ska ju vara snälla mot varandra.
Inte sant? Pär.
Och förresten, om Jesus skulle komma tillbaka, som alla kristna säger att han ska göra, så är det ju en jude som kommer. Får inte juden Jesus komma in i kyrkan?
Svante Olson, Värnamo


Inga kommentarer: