onsdag 22 februari 2017

Till Samhällsbyggnadsförvaltningen
Anders Norén och Madelene Lennartsson

Vänsterns vision:
Ett bilfritt samhälle
Värnamo kommun ska arbeta fram en plan för trafiken, en trafikstrategi. Fantastiskt bra, väldigt viktigt. Och jag får vara med i den politiska styrgruppen. Jag tar uppdraget på största allvar.
Hur vi ska planera för den framtida trafiken är oerhört viktigt. Det handlar om hur vi vill att staden ska fungera.
Vi ska förstås försöka hitta den optimala planen. Men vi styrs hela tiden av olika intressen. När jag ska storhandla vill jag ta bilen och kunna parkera den kostnadsfritt så nära butiken som möjligt. Men när jag ska ut på en stadspromenad vill jag inte se en bil. Det vill jag inte heller när jag ska cykla genom staden.
Men bor jag utanför staden och ska till jobbet inne i staden vill jag kunna köra bil dit och kunna parkera så nära jobbet som möjligt, avgiftsfritt.
Värnamo ska enligt planerna öka till över 40.000 invånare de närmaste åren. Det kommer att leda till att biltrafiken i centrum kommer att bli förfärlig om vi inte gör något.
Bilen har funnits i människans vardag i 100 år. Till en början var den en tillgång. Den öppnade världen för vanligt folk. Den har tjänat oss väl. Nu har den utvecklats till människans fiende. Jag tror att bilismen närmar sig sin yttersta gräns.
Jag tycker att det är jättebra att Samhällsbyggnadsavdelningen i Värnamo tar initiativ till en trafikstrategi. Vi måste tänka efter.
Jag vet hur jag vill lösa trafikproblemen.
I stort sett är min vision att vi satsar stort på kollektivtrafiken, hög trafiktäthet. Den ska vara avgiftsfri; vi betalar den via skatten. Så många kommuninvånare som möjligt ska klämmas ihop på samma ställe. Inne i staden ska det vara bilfritt. Om bilar ska tillåtas i de centrala delarna ska de framföras med väldigt låg hastighet och med företräde för fotgängare och cyklister. All parkering inne i samhällena på kommunal mark ska vara avgiftsbelagd och kostnaden marknadsmässig. Kommunen ska inte subventionera bilparkering.
Det är min vision i grova drag.
Den modell vi har i dag främjar tätortsutglesning. Villaområdena har brett ut sig. Det stora flertalet arbetande människor pendlar till jobbet med bil. Därför ökar antalet bilar hela tiden kraftigt. Det håller inte.
Vi måste sluta bygga låga flerbostadshus. Vi ska bygga hus på höjden. Så att vi får in mer folk på mindre yta. Byggnation av småhus runt om staden i villaområden bör minimeras.
Framför allt stationära lägen ska utnyttjas maximalt för att underlätta arbetspendling med kollektivtrafiken.
Alla familjer drömmer inte om att bo i villa i ett villaområde. Många människor ser stora fördelar med att bo flerbostadshus mitt inne i staden med närhet till all service, kultur, butiker, restauranger, sjukvård, skolor, träningshallar, resecentrum etc.
Därför ska vi underlätta för människor att gå och cykla i det framtida Värnamo. Cykeln ska bli det viktigaste transportmedlet vid sidan om kollektivtrafiken. Vi måste skapa ett välutvecklat cykelledssystem som binder ihop alla delar av kommunen.
Jag menar att Värnamo kommun ska sätta människan i centrum i samhällsplaneringen, inte bilarna. Samhället ska främja hälsosam motion, vara barnvänligt med grönska, lekplatser och minimalt med fordonstrafik, med undantag för kollektivtrafik.
Så vill jag utveckla Värnamo.

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: