onsdag 20 oktober 2010

Det är jag som sitter
med Svarte Petter!
Att det förekommer tjuv- och rackarspel i politiken är väl inget nytt, men det är inget roligt när man sitter med själv sitter med Svarte Petter.
Därför är jag sur på Miljöpartiet i Värnamo.
När jag ringde upp miljöpartisten Britt Bergström, det var ju så det hela började, och berättade för henne att om Vänsterpartiet och Miljöpartiet valtekniskt samverkade med Sverigedemokraterna så skulle vi få en plats i alla nämnder och styrelser att fördela sinsemellan.
Då svarade Britt(vilket hon nu förnekar):
- Jag är så dålig på att räkna ut sådant där. Det är Kajsa Karlsson som håller i det. Jag ska ringa upp henne så får hon tala med dig.
Det gjorde Kajsa. Hon ringde upp mig. (Det samtalet har aldrig ägt rum hävdar miljöpartisterna.)
- Du har helt rätt Svante, sa hon. Den här möjligheten insåg jag inte.
Vi blev lite småfnittriga när vi pratade om det. Vi började till och med att lite löst fördela uppdragen mellan oss.
- Ni vill väl ha Miljö- och stadsbyggnadsnämnden, sa jag. Själv vill jag gärna sitta i kommunstyrelsen.
- Hupp, sa Kajsa och skrattade till och jag förstod på henne att det var väl inte riktigt vad hon hade tänkt sig.
Hur som helst kom vi överens om prata vidare om saken i anslutning till sammanträdet med den partiöverskridande arbetsgruppen som skulle samlas i Stadshuset.
- Vi får tissla i något hörn, sa Kajsa till mig.
Vid det läget skulle vi veta om våra partier var beredda att ingå i en valteknisk samverkan.
Men vi kom aldrig så långt.
Först ringde Karin Malmsten på Radio Jönköping, sedan Stefan Fels på Finnveden nu.
På torsdagsmorgonen var mediedrevet igång.
Någon hade informerat media. Man kan undra vem.
Hemma hos mig ringde telefonerna i ett kör.
Även Kajsa Karlsson hörde av sig. Det hade ju börjat ringa hemma hos henne också. Jag sa till henne att jag insåg att det inte kunde bli fråga om någon valteknisk samverkan.
- Allt det här har i alla fall haft det goda med sig för vår del att Alliansen har hört av sig och erbjudit oss två ordinarie platser, en i Barn- och utbildningsnämnden och en i Kulturnämnden, sa Kajsa.
Jag gratulerade henne och kände mig blåst.
Vad jag vid det tillfället inte visste var att Miljöpartiet under en längre tid fört samtal med de borgerliga partierna om valteknisk samverkan. De borgerliga hade erbjudit Miljöpartiet två ersättarplatser. Det är ju inte mycket att ha.
Men nu plötsligt höjdes budet till två ordinarie platser. Och Miljöpartiet tackade förstås ja. Det skulle jag också ha gjort.
Vad som retar mig är att jag inte visste något om dubbelspelet.
Istället påstår Britt Bergström att hon genast, när jag ringde första gången, sa ifrån att någon valteknisk samverkan med SD aldrig kunde bli aktuell.
Och från Miljöpartiets sida hävdas att några andra samtal inte har förts med mig.
Det är ju inte sant. Klart att jag känner mig lurad. Jag sitter ju där med Svarte Petter.
Svante Olson

Inga kommentarer: