måndag 25 oktober 2010

Jag är snäll och därför såg jag arg ut
Och jag som trodde att SD-affären hade blåst över. Men det hade den inte. Mina politiska fiender, för sådana har jag fått (Joni Väyrynen, Kommunistiska Partiet, Bo Alvbergar, Miljöpartiet, Hans-Olof Carlson, f d miljöpartist, fd Ny Demokrati, numera vänsterpartist), är inte snälla mot mig i VN (25/10).
Nu har den här affären (eventuell valteknisk samverkan om nämndplatser) fått sådana proportioner att den lockar fram de sämsta sidorna hos oss alla. Nu är det rena snurren. Snart vet man inte vad som är upp och ner.
Det finns inte utrymme i Värnamo Nyheter för mig att bemöta alla anklagelser som riktats emot mig.
Jag nöjer mig därför med att konstatera att det är min gamla parti partikamrat Bo Alvberger som berättar vad miljöpartisterna Britt Bergström och Cajsa Karlsson har sagt till mig.
Han påstår att Britt sa "aldrig i livet" när jag ringde upp henne och sa att om våra partiet hade valteknisk samverkan med SD så skulle vi få plats i alla nämnder och styrelser.
I så fall hade ju saken varit klar. Ingen valteknisk samverkan.
Varför skulle Cajsa ringa till mig då?
Det Alvberger påstår är ju inte sant.
Cajsa sa att hon skulle lyssna av sina partikamrater. Det var därför jag gick vidare och ringde upp Sven Evert Gunnarsson i SD. Vi skulle alla tala med våra partikamrater och sedan återkomma.
Men vi kom aldrig så långt. Istället fick Miljöpartiet två ordinarie platser av Alliansen när den fick höra talas om vad som var på gång. Alliansen riskerade ju annars att förlora tio platser.
I min partiförening hade vi förra året en studiecirkel om Sverigedemokraterna. Vi ville lära oss så mycket som möjligt om partiet för att kunna bemöta dem i debatten.
Studiematerialet är framtaget av ABF i samarbete med tidningen Expo.
Det finns mycket i SDs program som är bra. Det finns annat som är obehagligt.
Expo är expert på nazistiska och rasistiska rörelser i Sverige. Expo hävdar att SD har sina rötter i nazistisk ideologi men att man inte kan påstå att det är ett rasistiskt parti. Expo betecknar SD som nationalistiskt.
Jag har träffat sverigdedemokraten Sven Evert Gunnarsson några gånger. En högst normal person som jag inte har några problem med. Jag respekterar honom och tycker att det är bra att han engagerar sig politiskt och står för sina åsikter. Men jag delar inte hans åsikter. Han är en politisk motståndare.
Fem procent av värnamoborna har dock röstat på honom och hans parti. Det respekterar jag. Ur rent demokratisk synvinkel tycker jag att han och hans parti ska behandlas som alla andra.
Jag är förvånad över alla uppståndelse för min uppfattning, men inte arg.
Den bilden som ni sett i senaste numret av VN visar mig med bister uppsyn.
Jag måste berätta hur den bilden kom till.
Christer Nordmark på VN hade letat efter en bild på mig i arkivet men bara funnit glada bilder. Han ville ha en bild som jag såg arg ut på.
Och jag är ju snäll och därför såg jag arg ut när fotogtrafen bad om det.
Svante Olson

1 kommentar:

Anonym sa...

Att bli ovän med Hans Carlson är lätt som en plätt..Välkommen i klubben...