måndag 25 oktober 2010

Absurdt krav
från socialen
En desperat kvinna i Värnamo ringde mig häromdagen. Hon har försörjningsstöd (socialbidrag) och försöker hanka sig fram på det. Nu hade hon fått nya direktiv från Medborgarförvaltningen i Värnamo som handlägger hennes ärende.
Förvaltningen krävde kontoutdrag från hennes bankkonton annars kunde hon inte få något bidrag insatt på kontot.
Kvinnan berättar gråtande för mig:
"Detta var något helt nytt", sa hon.
Hon har fyra konton. På tre av dem har hon 0 kronor, på det fjärde 53 öre.
Hon har inte pengar att köpa mat till katten.
"Jag har inte ens så att jag kan köpa ett rep och hänga mig", sa hon.
När hon gick till banken för att få kontoutdrag fick hon beskedet att varje kontoutdrag kostar 60 kronor. Varje månad ska hon således betala 240 kronor för kontoutdrag som krävs av Medborgarförvaltningen.
De pengarna har hon inte. Men hon har en skuld på 50000 kronor. Den skulden har hon kommit överens med banken om att avbetala. Det finns en avbetalningsplan.
Men nu riskerar hon att hamna hos kronofogdemyndigheten också om hon inte kan betala enligt den planen. Det kan hon inte om hon inte får försörjningsbidraget som hon har beviljats. Men hon kan inte få det om hon inte visar kontoutdrag.
Situationen är absurd.
"Blir jag uteliggare nu", snyftade kvinnan när hon talade med mig.
Jag ringde upp Anders Fransson, förvaltningschef på Medborgarförvaltningen.
"Jag ska kolla upp det här", sa han och lovade återkomma.
Det gjorde han.
"Det här är ett bekymmer", sa han när han ringde tillbaka. "Vi ska kolla upp våra rutiner och se hur vi kan lösa det här. Under tiden kommer vi inte att hålla inne några pengar."
Kvinnan som ringde upp mig kommer att få sina pengar insatta på kontot. Åtminstone den här månaden. Hur det blir sedan får vi se.
Hur kan vi ha ett så här omänskligt system?
Svante Olson

Inga kommentarer: