måndag 18 oktober 2010

Ska vi sluta med fullmäktige
nu när SD kommit med?
Mats Lönnberg, Kommunistiska Partiet, Värnamo, undrar om jag har mandat att göra politiska överenskommelser med Sverigedemokraterna (VN 18/10).
Lyssna nu på mig, Mats Lönnberg: jag har inte gjort några politiska överenskommelser med SD. Jag har tittat på olika kombinationer i händelse av valteknisk samverkan. Vi hade nämligen ett möte i torsdags med en partiöverskridande arbetsgrupp vars ordförande var Torbjörn Egerhag, C. Då stod valteknisk samverkan på dagordningen.
Inför det mötet konstaterade jag att Vänsterpartiets enda chans att få nämndplatser var valteknisk samverkan med Miljöpartiet och SD.
Jag berättade det för Miljöpartiet i början av förra veckan. Något annat har jag inte gjort. Men jag tänkte tanken på valteknisk samverkan med SD. Det är inte det samma som politiskt samarbete, som Mats Lönnerg påstår att jag vill inleda med SD. Jag uppfattar SD som en politisk motståndare och tänker inte samarbeta med dem.
Jag har inte ingått några avtal. Men jag vet att SD har blivit invalda i Värnamo kommunfullmäktige och det valresultatet måste jag respektera och förhålla mig till.
I november är Sverigedemokraterna med i fullmäktigeförsamlingen. Menar Mats Lönnberg att jag och övriga fullmäktigeledamöter ska avstå från att gå dit för att demonstrera att vi inte gillar deras politik?
Svante Olson

2 kommentarer:

Nicke sa...

Vill bara säga att jag är vänster och stödjer dig fullständigt i det du gjorde. Tycker det är synd att övriga i Sverige inte kan acceptera SD som ett demokratiskt parti som har ett stort stöd bland befolkningen.

//Olson sa...

Tack för din kommentar. Många har sagt liknande saker direkt till mig. Jag har förstås dessutom fått otaliga påminnelser om att jag är en idiot. Jag anklagas för att jag ligitimerar Sverigedemokraterna om jag talar med dem. Det tycker jag är knäppt. De fem procent av värnamoborna som har röstat på SD har ligitimerat dem. Det måste vi andra som sitter i kommunfullmäktige acceptera. Men självklart uppfattar jag SD som en politisk motståndare.