onsdag 9 mars 2011

Att äta hamburgare är
ingen ungomsaktivitet
Sverigedemokraterna har lagt en motion till kommunfullmäktige i Värnamo om bussturer till Bredasten med tanke på i första hand ungdomar för att de ska ha något att göra.
Motionären Johan Nissinen menar att aktivitetsutbudet för ungdomar är så uselt inne i stan att något måste göras.
Han tycker dessutom att det är olämpligt att ungdomar drar runt på stan utan att ha något att göra.
Tanken är att om ungdomarna kan åka buss upp till Bredasten så kan de ägna sig åt aktiviteterna där. Äta hamburgare alltså.
Jag kan hålla med Johan Nissinen om att det finns för lite för ungdomar att göra inne i centrum men hans lösning på det problemet är väldigt dålig.
För det första tycker jag att det är trevligt med människor på stan, både gamla och unga. Det är inne i stan vi ska träffas och där ska det hända saker. Centrum är en mötesplats.
Jag gillar inte projektet Bredasten. Det är en satsning på bilsamhället. Där ska bli köpcentrum och en förutsättning för att kunna utnyttja det är förstås att man har bil. Värnamo kallar sig för eko-kommun och det går ju inte alls ihop med Bredastensprojektet.
Nej, vi ska satsa på Värnamo centrum. Där ska vi ha köpenskapen, där ska vi ha krogarna, biograferna, fritidsgårdarna. Därför gillar jag förslaget om att bygga bostäder på mejeritomten.
Gummifabriken är ett tveksamt projekt som kommunen gett sig in i men när vi nu ändå är igång där så har jag föreslagit att ungdomskulturen ska få vara med på ett hörn. Med graffiti, hip-hop, breakdance, skateboard etc. Men det har fått kalla handen av projektledningen.
Jag förstår om ungdomarna i Värnamo är besvikna, men lösningen är inte att, som Sverigedemokraterna vill, skicka ut dem till Bredasten för att äta hamburgare.

Inga kommentarer: