fredag 11 mars 2011

Varför så hög
arbetslöshet?
Varför har vi så hög arbetslöshet? Det finns de som påstår att det beror på att politiken i vårt marknadsinriktade samhällssystem är inriktad på att hålla inflationen i schack.
Men jag tror inte att det handlar om inflationen. Det handlar om vinsterna. Arbetslösheten sänker löneläget och höjer vinsterna för bolagen.
Men i längden förlorar alla på en sådan politik.
Om vi istället ökar de offentliga investeringarna så ökar jobben och samhället blir rikare.
Nu läggs offentliga medel istället i enorma pensionsfonder och blir förstås en del av spekulationsekonomin. Och det ser bra ut så länge aktierna stiger i värde. Ända tills de inte gör det längre. När kurserna störtdyker, det gör de förr eller senare, står vi där med raserade samhällsekonomier.
Varför ska vi hålla på så?
Investera pengarna i offentlig verksamhet, vård, skola, omsorg, bostadsbyggande, infrastruktur, så blir det massor med jobb och goda skattintäkter.
Och då slipper vi att oroa oss över en förödande ungdomsarbetslöshet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det går inte lösa alla jobb problem med att sätta pengarna i vård, skola mm. .va ska jag som snickare göra utan rot. .inget förmodligen. .kanske kan få jobb som kirurg istället kanske?? just den här politiken har jag aldrig förståt mig på. / jonathan

//Olson sa...

Hej Jonathan!
Offentlig verksamhet är ju i princip allt som behövs i samhället för att det ska fungera och som vi bekostar med skattemedel. Jag menar att det är bättre att se till att människor som inte har jobb på olika sätt deltar i förnyelsen av samhällsbygget. Du är snickare och då behövs dina kunskaper. Samhället tjänar inte på att låta dig gå arbetslös. Politiken måste gå ut på att du deltar i jobbet med att bygga samhället som vi alla är beroende av.

Anonym sa...

jo jag förstår det. ..men som man hörde under valrörelsen att V ledare sa att det är bättre att ta bort rot/rut och lägga dessa pengar i vård mm så skapar det jobb. .men jag förstår inte det argumentet. . va ger det mig för jobb? kan ju helt klart säga att utan rot så hade jag varit arbetslös . och kan nog säga att de som arbetar med rut jobb säger likadant.. jag menar, tittar man på rot så om det kostar staten 1 kr så får man tillbaka ca 1.5 - 2 kr ..alltså ett plus projekt. .så varför inte satsa isåfall de pengar man vinner på det i vård mm och låta rot vara kvar? det är den politiken jag inte förstår bara. . varför det skulle gynna mig mer att lägga alla dessa pengar i vård mm? arbetsmässigt sett. förklaring tack! :) / jonathan

//Olson sa...

Hej igen Jonathan!
Tack för dina kommentarer. Försök att förstå mig när jag säger att offentlig sektor inte bara är vård och omsorg.
De borgerliga partierna vill privatisera allt.
Jag menar vi att det finns vissa verksamheter som absolut bör kontrolleras av av statsmakten, folket.
Det måste inte handla om statliga företag men via Riksdagen och folkmakten bör politiken ha kontroll över basverksamheter.
Energiförsörjningen till exempel. Och jag anser att utbyggnaden av vägar och järnvägar bör vara en uppgift för statsmakten i folkets intresse.
Det är offentlig verksamhet och det rör sig om ofantliga investeringar.
Som snickare är det av stort intresse för dig att statsmakten bygger upp en gedigen infrastruktur.