måndag 28 mars 2011

Ska jag lägga krokben för sverigedemokraten? Sverigedemokraten Johan Nissinen trakasserar mig för att jag enligt hans uppfattning "är en gammal gubbe som inte fattar någonting" (VN 28/4). Fy skäms på dig, Johan. Så gör man inte. Man ska respektera människor oavsett ålder, kön, sexuell läggning eller etnisk tillhörighet. Johan har motionerat om en busshållplats på Bredasten för att ungdomar ska kunna ta sig dit och äta hamburgare och umgås på McDonalds och de andra ställena istället för att ränna på stan. Nu är det inte kommunen som beslutar om busshållplatser. Det är Länstrafikbolagets bord. Jag har talat med trafikplanerare Erik Andersson som säger att så snart handeln kommer igång på Bredasten så är det högaktuellt med en busshållplats där. Hans tanke är att Sydsvenska krysset blir ändhållplats för linjerna 201/202. Men än så länge finns inget underlag för busstrafik. Det räcker inte med hamburgersugna ungdomar. Jag har bara reagerat mot intentionen i Johan Nissinens motion, nämligen att hamburgare är en ungdomsaktivitet. Det tycker inte jag. Och nu ska jag ge Johan ett tips. Man kan cykla till Bredasten. Det gör jag. Tänk på att vi sitter intill varandra i kommunfullmäktigesalen. Om du fortsätter att trakassera mig bara för att jag är gammal så kanske jag lägger krokben för dig när du ska upp i talarstolen. Eller jag kanske blir aggressiv och börjar slåss. Akta dig, unge man!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Men folk som sitter i rullstol, familjer med barnvagn och äldre, ska inte dom kunna ta sig smidigt till Bredasten tycker du?

Anonym sa...

haha gillar din agrution men inte så smart att "hota" på en öppen blogg?

Tycker att du värkar ha mycket mer kött på benen en johan har har läst bådas sidor av saker o ting.

Anonym sa...

Jag läste också Nissinens insändare och där stod det att ungdomarna tycket: citat... Inte att Nissinen själv tyckte.
Sen tycker jag att politiker inte ska kasta "skit" på varandra. Samarbeta för allas bästa!
Carina

//Olson sa...

Klart att jag tycker att folk ska åka buss. Det är inte det jag vänder mig emot. Som vänsterpartist tjatar jag ständigt om utbyggd kollektivtrafik, helst avgiftsfri.
Jag har reagerat mot Johan Nissinens uppfattning att ungdomar ska bussas till Bredasten för att det inte finns något att göra inne i Värnamo centrum. Jag tycker inte att hamburgerätande är en ungdomsaktivitet.

//Olson sa...

Jag tror inte att Johan är rädd för mig. Vi kommer bra överens och jag tycker han är en bra kille. Det är bra att han ger sig in i debatten. Men det är klart att det kan gå snett ibland.

//Olson sa...

Hej Carina!
Det är Johan Nissinen som har skrivit motionen. Han måste stå för den. Jag räknar definitivt honom som en ungdom. Politiker ska inte kasta skit på varandra, skriver du. Det kan jag hålla med dig om. Men om någon påstår att jag är en gammal gubbe som inte förstår något så vill jag förstås ge tillbaka. Det är inte så allvarligt. Jag träffar Johan ikväll. Det ska bli roligt. Men vi kan nog inte samarbeta i alla lägen. Tycker vi olika så måste vi deklarera det. Det är viktigt i det politiska livet. Men jag ska stödja Johans motion om insynsplatser i kommunens nämnder, som kommer upp i kväll. Det blir nog bara jag som gör det.

Anonym sa...

Blir upprörd över vad du skriver! Vad som stod i tidningen att Nissinen hade sagt var ett citat, inte hans egen åsikt.
Ungdomarna i Värnamo vistas mycket på Bredasten, det är en träffpunkt för många då inget annat i stan är öppet om kvällarna. Varför inte underlätta för dem? Har dom ingen vän som kan köra bil eller annat dit om kvällarna struntar de i det och sitter hemma istället vid sina datorer eller tv-apparater och hur mycket bättre är det?

//Olson sa...

Det är väl för sjutton gubbar klart att han delar de åsikter som han för fram i sin motion.
Och hur många gånger ska jag tala om för dig att jag tycker att kollektivtrafik är bra! Men det är inte kommunen som fattar beslut om bussturer till Bredasten. Ett sådant beslut fattas av Länstrafikbolaget. Du skriver att många ungdomar åker till Bredasten och umgås där för att det inte finns något att göra i centrum. Det är tragiskt. Jag vill att Värnamo centrum ska vara levande och en plats även för ungdomar. Det är därför jag har agerat för att kommunen kommer igång med ett Ungdomens hus. Jag har även pekat på att Gummifabriken även måste öppnas för ungdomskulturen. Jag har talat för döva öron.

Anonym sa...

jag blir väldigt upprörd av det du skrivit, du lägger ut det som om Johan har fel ang detta ? detta är ju en toppen ide´som jag tror många vill få igenom. oavsett om det är ungdomar eller ej, så är det ett bra alternativ, för ungdomar att ha nåt att göra. För det är faktiskt sant att i värnamo , har inte ungdomarna så fasligt mycket att göra på sin fritid. sen ska du nog vara försiktig med vad du säger om människor. tänk att johan inte är så gammal heller, och vill bara vara en bra förebild för de unga i samhället! nåt som du inte verkar tycka är viktigt eller betydelsefullt.

Anonym sa...

Det är ju helt sjukt hur du reagerar mot Johan Nissinen! Du skriver hit och dit om "ungdomar" men ta dig själv i kragen istället och sluta bete dig som en! Hur barnsligt är inte ditt avslut på detta inlägg igentligen? Det är ju ett rent hot rakt ut! Så du ska nog lägga ner med att försöka vara den vuxna för du är inte mycket bättre än dom du kallar för ungdomar.

//Olson sa...

Jag gillar Johan. Vi sitter intill varandra i komunfullmäktige och kommer bra överens och har kul. Men vi har olika uppfattningar om en del saker. Det är väl inte så konstigt. Vi tillhör ju olika partier. Jag respekterar Johans och hans engagemang. Beträffande brister på ungdomsaktiviteter i Värnamo så håller jag med dig. Det är därför jag och mitt parti länge försökt driva frågor om ett Ungdomens hus (gamla Fälths tryckeri) och att ungdomskulturen (rap, breakdance, hiphop, graffiti, etc) ska få komma in i Gummifabriken.

//Olson sa...

Ja, jag är nog lite barnslig. Men jag tror inte att vare sig du (anonym 1/4) eller Johan uppfattar mig som hotfull.
Jag försökte vara rolig när jag skrev att jag kanske skulle lägga krokben för honom i kommunfullmäktige.
När jag i slutklämmen i min blogg la till att jag kanske blir aggressiv och börjar slåss var det en sådan överdrift att jag trodde att du och alla andra som läste det skulle börja skratta.
Jag träffade Johan i går i kommunfullmäktige. Vi hade trevligt och är inga ovänner. Han fattar vad jag menar och vi skrattade åt vår dispyt.