torsdag 10 oktober 2013


Det behövs fler 
hundrastplatser
Det behövs fler hundrastplatser i Värnamo kommun. Det har jag fått höra av hundägare. Nu är det även bekräftat av Glenn Lund, M, ordförande i tekniska nämnden.
När jag tog upp problemet vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet svarade Glenn Lund att det finns hundrastplats i västra delen av stan men att det saknas i den östra.
Han lovade att se över saken.
Det ser jag som ett löfte att Värnamo kommun skapar en inhägnad plats i den östra delen av stan.
Men jag inte säker på Glenn Lunds löfte. Han har lovat saker tidigare som det inte blivit något av.
Därför lämnar jag även in en motion till kommunfullmäktige med ett förslag om nya hundrastplatser. Det är inte bara i Värnamo sådana behövs. Även i kommunens övriga samhällen bör saken prövas.
Det är viktigt, inte bara för hundägare och hundar, att det finns inhägnade hundrastplatser. Hundarna behöver vara okopplade  ibland. Och det är tryggt för icke hundägare att slippa lösspringande hundar som tränas av sina ägare.
Enligt min uppfattning bör hundrastplatser inte ligga inne i bostadsområden utan i anslutning till naturområden.
När vi talade om saken vid senaste sammanträdet fick jag uppfattningen att alla var överens om att nya hundrastplatser behövs.
Därför räknar jag med att min motion kommer att bifallas. Även av Håkan Andersson, FP.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: