tisdag 29 oktober 2013


Skrämmande utveckling
Jag blir så störd av allianspartiernas retorik. Hur ofta har vi inte fått höra att de ska sätta svenska folket i arbete. Arbetslinjen, hävdar de, är den viktigaste biten i hela deras politik. Alla ska jobba! Alla kan jobba i någon utsträckning även om man inte har arbetsförmåga till hundra procent.
Den återstående arbetsförmågan ska tillvaratas, heter det.
Men hur ser det ut i praktiken?
Jag har engagerat mig i en undersköterskas öde. Hon har fått sparken, av heter det, personliga skäl. Hon är sjuk, menar arbetsgivaren, Värnamo kommun.
Hon har arbetstränat efter en sjukskrivningsperiod men kommunen säger att det nu inte finns några lämpliga arbetsuppgifter åt henne.
Därför får hon sparken.
Sedan detta blev känt har jag haft samtal med flera andra personer som har hört av sig till mig.
De har liknande historier att berätta.
Det är deprimerande att höra dem och det är beklämmande att det handlar om Värnamo kommun.
En kvinna som jobbat i omsorgen fick problem med värk.
”Det var sån stress hela tiden och min kropp klarade tydligen inte av det”, säger hon.
Hon tvingades sluta och går nu på omskolning. Den får hon stå för själv. Hon tycker att kommunen är dålig på att ta hand om sina anställda.
En annan kvinna som fortfarande jobbar i omsorgen säger till mig att hon inte vet hur länge hon orkar.
”Det är så pressat att kroppen tar stryk”, säger hon.
Det tuffa läget för de anställda leder dessutom till slitningar ute på arbetsplatserna med mobbning och trakasserier som följd.
Jag har träffat en förtvivlad kvinna som känner sig helt utlämnad. Hon har upplevt allt; bråk, strider, omplaceringar, sjukskrivningar.
Hon känner sig utslängd, dumpad. Hon har ingen lön, ingen a-kassa, inget försörjningsstöd.
”Din man får försörja dig, han har ju jobb”, har kommunens biståndshandläggare sagt till henne.
Jag menar att den situation vi har i dag är en följd av borgerlig politik.
Med en lång rad skattesänkningar för dem som jobbar och med slimmade organisationer för dem som fortfarande har jobb blir det hårdare tempo i produktionen.
Folk blir sjuka och sedan blir de uppsagda.
En skrämmande utveckling.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: