fredag 27 november 2015

Borde be om ursäkt
Vid sammanträdet i kommunfullmäktige svarade Maria Johansson, C, att man inte motarbetade invandrarföreningar.
Jag tackade för svaret och fortsatte:
Jag tror att Maria Johansson och jag i grunden är överens i denna fråga. Ingen av oss vill motarbeta invandrarföreningar.
Att jag har tagit upp saken beror på att jag tror att invandrarföreningar i allmänhet befinner sig i ett klart underläge i förhållande till alla institutioner och till maktapparaten i samhället.
Och när det gäller denna specifika fråga tror jag att det i mycket stor utsträckning handlar om språkförbistring. Det har dock förnekats av personal på Medborgarförvaltningen.
Jag, precis som alla andra i den här salen, var inbjuden till arrangemanget på Östboskolan och gick dit och stannade där någon timma. Jag tyckte alltså att det var trevligt och fick en positiv uppfattning om arrangemanget och deltagarna.
Några dagar senare kontaktade jag föreningen för att få höra mer om dem och det var då jag fick höra att de var ledsna.
När föreningens representant har frågat Medborgarförvaltningen varför föreningen fått avslag på sin ansökan om ekonomiskt bistånd för arrangemanget så har föreningen fått ett långt uppläxande brev från Medborgarförvaltningen.
Förvaltningen hävdar att uppgifterna från föreningen varit motstridiga och lögnaktiga och att arrangemanget därför inte ansetts vara seriöst.
Det är min övertygelse att de många turer som föregick beslutet om avslag har varit förvirrade och att föreningen inte riktigt har hängt med i byråkratin.
Jag kan förstå om en förvaltning i vissa lägen inte kan fatta beslut om ekonomiska bidrag om nödvändigt underlag saknas, men jag tycker att det är väldigt viktigt att en förvaltning i sin korrespondens använder sig av ett sympatiskt språk, i synnerhet om det handlar om grupper i underläge.
Invandrarföreningar är viktiga. De underlättar integrationen. Vi ska vara rädda om dem och stödja dem. Jag vet att den nu aktuella invandrarföreningen är mycket  angelägen om goda förbindelser med det svenska samhället som de vill vara en del av.

Jag tycker att Medborgarnämnden ska be kulturföreningen Fanso om ursäkt för det som har hänt.
Svante Olson, Vänsterpartiet

Inga kommentarer: