tisdag 24 november 2015

Tillgång för samhället
Jag hade väldigt trevligt i aulan på Östboskolan i fredags. Föreningen Fanso arrangerade en musik- och dansaktivitet där jag kände mig helt hemma. Trots att de närvarande till 99 procent hade somaliskt ursprung kände jag mig inte utanför. Det var en öppen och välkomnande atmosfär.
Det var fest och dans och glädje och spontanitet med samma signaler som jag är van vid i min så kallade svenska kultur.
Jag talade med Mohamed Said, en av arrangörspersonerna, och vi var väldigt överens. Det är ingen skillnad på beteenden när människor med olika bakgrund samlas. Vi gör samma saker och vi gläds åt samma saker. Vi är så otroligt lika varandra.
Det är lättare att se gemensamma nämnare än olikheter.
En sak är helt uppenbar när man ser vad jag såg på dansgolvet på Östboskolan i fredags: vilken tillgång dessa människor kommer att bli för det svenska samhället!
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: