fredag 27 november 2015

Till kommunfullmäktige 26 november 2015 inlämnade jag följande

fråga till Medborgarnämndens ordförande Maria Johansson, C.

Motarbetar ni invandrarföreningar?

I lördags (21/11) var jag på kulturföreningen Fansos dans- och musikfest på Östboskolan. Det var en mycket positiv upplevelse. Jag såg dansande och glada människor och blev mycket väl mottagen. Jag gick därifrån med en glad och upprymd känsla.
Efteråt har jag kontaktat arrangörerna, som har somalisk bakgrund, för att få veta mera om deras verksamet.
Fick då klart för mig att allt inte var som det skulle. Man var ledsen och nedslagen. Föreningen hade ansökt om kommunalt bidrag för festen men fått avslag.
Man känner sig motarbetad. Avslaget har motiverats med att ansökan inte har ansetts seriös.
Att arrangemanget inte skulle vara seriöst var i alla fall inte det intryck jag fick när jag var på plats.
Min fråga till Maria Johansson är därför: motarbetar Medborgarförvaltningen invandrarföreningar?

Svante Olson

Inga kommentarer: