fredag 3 april 2009

40 miljoner
bortkastade
Stig Claesson, kd, kallade mig för hoppjerka vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet.
Jag kan nämligen ändra mig.
Det har jag gjort när det gäller Värnamo simhall som nu ska renoveras för närmare 40 miljoner kronor.
Ett tokigt beslut anser jag. Från början var det meningen att renoveringen skulle kosta 16 miljoner kronor. Det tyckte jag var okej. Men 40 friska miljoner kronor för en gammal hall, det är inte bra. Bygg nytt istället, har jag hävdat i några år. En modern toppanläggning för alla behov. Lägg den på tomten där Vandalorum var tänkt att ligga. Det bygget blir ju aldrig av.
Nu i slutskedet har jag även fått med mig Värnamo simsällskap. Klubbens ordförande tycker nu, precis som jag, att Värnamo borde bygga en helt ny simhall. 40 miljoner kronor på en gammal hall är bortkastade.
Överraskande nog tycks nu alla politiker i kommunfullmäktige vara överens om att en ny simhall ska byggas. Men inte just nu. Först ska den gamla renoveras. Om tio år ska vi bygga nytt.
Vad är det för dumheter? Ska vi ha en ny hall ska vi väl omedelbart planera för den.
När jag säger det, menar Stig Claesson att jag är en hoppjerka. Från början tyckte jag ju att det var en bra idé att bygga om simhallen för 16 miljoner kronor.
Om Stig Claesson skötte sitt företag på samma sätt som han tycker att kommunen ska skötas, så hade han fått stora problem.
Man måste ju kunna ändra sig om man märker att det går snett.
Hoppjerka? Ja, varför inte. Det var ju ursprungligen en sån som ofta bytte jobb. Då lär man sig nya saker. Prova det någon gång, Stig.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: