fredag 10 april 2009

Orkar Värnamo med
två stora kulturcentra
Jaha, så läser jag att totalkostnaden för att bygga om gamla Värnamo gummifabrik till ett nytt kulturcentrum blir ungefär 300 miljoner kronor. För det får kommunen ett högskoleområde (Campus Värnamo), näringslivscentrum, bibliotek, kultursal, restaurang och en del annat. Den framtida driftskostnaden beräknas till 23 miljoner kronor per år.
Samtidigt säger de som ligger bakom projektet Museum Vandalorum att de snart ska börja bygga i Nöbbele. Det projektet är ju också kostnadsberäknat till 300 miljoner kronor.
Jag får ofta höra av mina politiska motståndare (Stig Claesson, KD, Gottlieb Granberg, M, Hans-Göran Johansson, C) att jag inte begriper mig på ekonomi och jag måste erkänna att här är det något som jag inte får att gå ihop.
Ni måste förklara för mig hur man ska få ekonomi i dessa båda projekt. Ni är ju anhängare av både ombyggnaden av gummifabriken och byggnationen av Vandalorum borta vid E4.
Nu är visserligen inte kommunen ansvarig när det gäller Vandalorum. Bakom det står en privat stiftelse. Men den får ju kommunala bidrag.
Tror ni verkligen att Värnamo mäktar med båda dessa stora projekt?
Jag ska inte dra upp det här med lågkonjunktur och global finanskris. För de motsäger inte förståndiga, stora investeringar. De ska man göra i lågkonjunkturer.
Men frågan är om Värnamo är stort nog att orka med två stora, ambitiösa kulturcentra på olika håll? Ett i Nöbbele vid E4 och ett annat i stans centrum
Jag tror inte det.
Jag har sagt det förut och jag säger det en gång till: låt Vandalorum flytta in i gummifabriken. Det finns fantastiska utrymmen där. Vandalorum och de andra aktiviteterna där skulle korsbefrukta varandra. Vi skulle få ett dynamiskt kulturcentrum mitt i stan med högskola, näringsliv, design, bibliotek, krog, film, teater, konstmässa och allt möjligt annat, på ett ställe. Vilken grej!
Kom igen nu och börja snacka med varandra.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: