tisdag 29 december 2009

Höjning med
flera hundra procent
En gammal bekant ringde till mig i mellandagarna. Han kaklade om vårt badrum på Ouchterlonygatan för många år sedan. Det kanske har bidragit till de problem han har i dag. För han har inte haft tur.
- Vad är det för gangstrar som sitter i landstinget? undrade han.
Han vet ju att jag är landstingsledamot.
Sedan berättade han att för några år sedan konstaterades att han hade en tumör i strupen.
- Jag har aldrig rökt men tumören fick jag väl på grund av allt slipdamm jag andats in när jag har jobbat, sa han.
Hur som helst så var tumören godartad.
- Den strålar vi bort, sa läkaren på sjukhuset.
Och det gjorde de och tumören är borta. Vad min gamle bekant aldrig fick veta var riskerna med behandlingen.
- Jag kan inte äta och dricka, berättar han. Det har jag inte gjort på över två år. Behandlingen har lett till att strupen vägrar att ta emot föda.
Istället tvingas han få alla föda flytande via en slang på magen.
170 kronor i månaden har denna näringstillförsel kostat honom.
- Men nu har Landstinget beslutat höja till 1400 kronor i månaden, säger han. En höjning med flera hundra procent.
- Jag har slitit i hela mitt liv men har bara 9000 kronor i månaden i pension. Nu räcker inte pengarna längre.
- Jag känner mig så kränkt av Landstinget, säger han.
Sjukvårdspersonal måste betänka att information om eventuella risker med en behandling måste nå fram till patienten.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: