måndag 7 december 2009

Klart att landstingets
vårdcentraler är hotade
Snälle Rune Backlund, C, landstingsråd i Jönköpings län, du är ju en trevlig och förståndig man men nu har det hängt upp sig i skallen på dig. Man måste ju inte vara matematiker, för att förstå att patientunderlaget minskar, för landstingets tre vårdcentraler i Värnamo kommun, om fyra privata vårdcentraler öppnar i Värnamo centrum.
Min bedömning är, mot den bakgrunden, att landstingets vårdcentral på Vråen är den som först hotas av nedläggning, av det enkla skälet att den är lättast att avveckla. Vårdcentralen på sjukhuset blir kvar eftersom sjukhuset står där det står med lokaler och allt.
Vårdcentralen i Rydaholm är inte hotad; inget privat bolag tänker nämligen etablera sig där i nuläget.
Rune Backlund skriver (VN 7/12) att jag har låg tilltro till landstingets egen verksamhet när jag inte tror att den ska klara konkurrensen från privata vårdgivare.
Men Rune, du kan ju inte på fullt allvar tro att landstingets vårdcentraler kommer att ha lika många patienter som tidigare när plötsligt mer än dubbelt så många vårdcentraler konkurrerar på marknaden.
Jag gillar Vråens vårdcentral, det är min vårdcentral. Men jag inser att den är hotad, på grund av de borgerliga partiernas politik med vårdvalssystemet som införs nästa år. Det gör mig bedrövad.
Svante Olson, landstingsledamot,
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: