tisdag 15 december 2009

Jag är oroad
Vråen är hotad
En sjukgymnast på Vråens vårdcentral har blivit upprörd över att jag i ett inlägg i Värnamo Nyheter befarar att just hans vårdcentral ligger risigt till när ett stort antal nya privata vårdcentraler öppnar i Värnamo centrum.
Jag ber att få påpeka att jag inte sagt att vårdcentralen kommer att läggas ner, jag är oroad för att det kanske blir så. Jag upplever att Vråens vårdcentral är hotad på grund av det nya vårdvalssystemet.
Det är min vårdcentral. Jag gillar den. Det är ditt jag går. Jag vill att den ska vara kvar.
Nu får jag veta av sjukgymnasten att det är av ideologiska skäl som jag är orolig. Sjukgymnasten själv tycker att det nya vårdvalssystemet är bra.
"Nya aktörer är välkomna", skriver han i VN (12/12). "Det är bara bra med mångfald och konkurrensen kommer att gynna oss alla".
Det är ett något naivt påstående. I Värnamo stad finns det för närvarande två vårdcentraler. En på sjukhuset och en på Vråen. Nästa år kanske vi har sex.
Det är väl klart att stans nuvarande två vårdcentraler då får mindre att göra. De drivs med skattemedel, det kommer även de privata vårdcentralerna att göras. Hur ska Landstinget få det att gå ihop? Vårdvalet får ju inte leda till att vårdkostnaderna stiger.
Det är alltså mot den bakgrunden jag befarar att en av de nuvarande offentligt drivna vårdcentralerna läggs ner.
Det kanske inte blir så. Vi får hoppas det. Men jag tror att sjukgymnasten som är så arg på mig får det jobbigt nästa år när de nyöppnade vårdcentralerna i Värnamo centrum gör allt för att locka till sig patienter.
Finns det verkligen plats för sex vårdcentraler inne i stan?
Svante Olson, landstingspolitiker
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: