tisdag 1 december 2009

Jag tror inte
på någon byggstart
Nu i början av den här månaden ska Vandalorum börja byggas. Det är ju det senaste vi fått höra. Jag tror inte på det. Nya byggstarter har proklamerats i femton års tid. Ska jag förklara varför jag inte tror att bygget kommer igång? Okej. 300 miljoner kronor är hela projektet kostnadsberäknat till. De pengarna finns inte, har aldrig funnits och kommer heller aldrig att finnas.
För att vi ska tro mera på projektet har det bantats ner. Vandalorum ska nu byggas i etapper. Fösta etappen beräknas kosta 50 miljoner kronor.
Och var finns de pengarna?
Jag har talat med Bolagsverket där alla aktiebolag finns registrerade.
Stiftelsen Vandalorum har ju startat Fastighetsbolaget Vandalorum. I fastighetsbolagets styrelse sitter samma personer som i stiftelsen. Samme person är således styrelseordförande i både stiftelsen och i bolaget.
Enligt Bolagsverket finns det 300 aktier i Fastighetsbolaget Vandalorum. Stiftelsen äger 100 av dem, de andra 200 äger Hamrinstiftelsen. Varje aktie är på nominellt 1000 kronor. Aktiekapitalet utgör således 300000 kronor.
Det är inte mycket att komma med om man ska bygga för 50 miljoner kronor.
Nu hävdar visserligen styrelseordföranden att man har 20 miljoner kronor som Hamrinstiftelsen ställt upp med.
Var finns de pengarna? På vilket konto?
Han hävdar också att en anonym, godhjärtad person, har lovat att bidra med 10 miljoner kronor (bindande löfte).
Andra anonyma personer har också lovat att bidra med ytterligare 5 miljoner kronor (löften).
I mina ögon ser det lite skakigt ut, för att uttrycka sig milt. Jag skulle inte kalla det för trovärdigt.
Ett värdepapper har dock stiftelsen Vandalorum, nämligen tomtmarken som kommunen skänkt. Den är värderad till runt 12 miljoner kronor, om jag är rätt informerad. Men den är villkorad. Börjar inte Vandalorum bygga senast den 31 mars nästa år tar kommunen tillbaka den.
Vandalorum kan belåna tomtmarken och få loss pengar till byggstarten. De pengarna räcker för att markbereda tomten i Nöbbele med schacktmaskiner.
Men jag tror ändå inte att blir någon byggstart av Vandalorum nu i december som utlovats, senaste budet är tionde december. Och jag har svårt för att tänka mig att ett seriöst projekt sätts igång på låtsas med endast markberedning för att sedan avstanna byggprojektet i väntan på bättre tider.
Men nu är det panik i ledet och då kan förstås vad som helst hända.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

3 kommentarer:

SN sa...

Det här är första gången jag hoppas att du får rätt ...

SN sa...

Nu kan vi börja nedräkningen. Snart bara 100 dagar kvar, sedan går tomten tillbaka och alla avtal rivs.

100, 99, 98 ...

//Olson sa...

Hej SN!
Det var kommunfullmäktigesammanträde i går (17/12) och då sa en irriterad Hans-Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande, att ett nytt byggstartsdatum har utsatts. Nu ska bygget komma igång den 16 januari. I fullmäktige råskällde de på mig, Stig Claesson, KD, Hans-Göran Johansson, C, Håkan Andersson, FP, för att jag ifrågasatte om projektet var finansierat. Det är märkligt att de tycker att man inte ska få ställa frågor om ett projekt där kommunen riskerar att förlora ett stort antal miljoner kronor.
Som sagt, nedräkningen har börjat. Får stiftelsen ihop 50 miljoner kronor har jag inget emot att den bygger Vandalorum. Men jag tror inte att den får det.
Hälsningar
Svante Olson