torsdag 5 december 2013


Är vi förda bakom ljuset?
På senare tid har vi gång på gång fått höra från ledande personer i Gummiprojektet att om det ska bli något av det hela så måste nya pengar anslås så att även kulturdelen kommer med i bilden.
Det hävdas att den så kallade filmstaden och scenen för konsert- och teaterarrangemang har det inte talats om tidigare.
Vad är detta för dumheter? Från dag ett har det handlat om att skapa ett kulturcentrum av den gamla gummifabriken.
Där skulle finnas bibliotek, musik- och teaterscen, biografsalonger, restaurang, konferensdel, näringslivsdel och högskoleutbildning. Projektet skulle byggas i två etapper. Prislappen var 337 miljoner kronor.
Nu när pengarna inte räcker säger man att projektet med filmstaden och livescenen inte fanns med från början.
Det är fel.
Jag minns att jag för flera år sedan var på studiebesök på Gummifabriken tillsammans med andra fullmäktigeledamöter för att vi skulle kunna bilda oss en uppfattning om planerna.
Då fick vi veta att på fjärde-femte våningen skulle filmstaden ligga. Jag opponerade mig mot det. Jag ansåg, och gör så än i dag, att biografsalongerna måste ligga på första och andra våningen och ha direktkontakt med gatuplanet.
Nu menar man att fullmäktige måste anslå ytterligare ett par hundra miljoner kronor för att det har kommit in nya önskemål i projektet.
Har vi blivit förda bakom ljuset?
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: