fredag 20 december 2013


Jag är dum i huvet
och fattar ingenting
Käre Håkan Andersson, FP, jag är nog dum i huvet, för jag har hela tiden trott att när vi talade om att bygga om Gummifabriken till ett nytt kulturcentrum så trodde jag att kulturen skulle finnas med i projektet.
Kommunfullmäktige beslutade att bygga om Gummifabriken i två etapper för sammanlagt 337 miljoner kronor.
Först långt senare har jag fattat att bland annat teater- och musikscenen och filmstaden inte finns med i planeringen.
Ska kulturen komma på plats måste ytterligare ett par hundra miljoner kronor investeras.
Men du, Håkan, fattade det (VN 19/12). Du visste när beslutet fattades att det inte skulle räcka med 337 miljoner kronor. Du visste att vi måste punga ut med sammanlagt över 500 miljoner kronor om vi skulle få det kulturcentrum som vi planerade för.
För mig var det en chock. Så korkad är jag.
Jag kommer ihåg att jag vid ett kommunfullmäktigesammanträde frågade ledamöterna hur många som skulle vara beredda att satsa egna pengar i detta skattefinansierade projekt.
Bara en person räckte upp handen. Det var Håkan Andersson.
Hoppas du får rätt, att Gummifabriken blir en framgångsrik satsning, men jag befarar att det blir en ekonomisk katastrof.
Kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson, C, sa vid ett kommunfullmäktigesammanträde nyligen att alla de miljoner som satsas i projektet inte på något sätt påverkar kommunens ekonomi.
Han hävdade på fullt allvar att det är ett kommunalt bolag som gör investeringen och att det därför inte påverkar andra kommunala framtidsprojekt.
Jag är så dum i huvet så jag fattar inte heller det.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo


Inga kommentarer: