onsdag 4 december 2013


Den här motionen har jag lämnat in till Värnamo kommunfullmäktige efter att ha varit i kontakt med flera personer som är missnöjda med lönesystemet. Några av dem har fått sparken.

Motion.
Minska lönespridningen
Kommunens politik är att öka lönespridningen optimalt. Enligt min uppfattning är det olyckligt.
Målsättningen är dokumenterad i ”Lönepolitik i Värnamo kommun” från 2011.
Där står det att syftet med lönespridning är att kommunen ska kunna behålla kompetenta medarbetare. Det hävdas att lönespridningen dessutom stimulerar till goda prestationer.
Därför är målet att öka lönespridningen inom samtliga yrkesgrupper.
Jag ifrågasätter den målsättningen. Jag vill istället se en målsättning att minska lönespridningen. Jag tror inte att lönespridning per automatik leder till bättre prestationer.
Av dokumentet framgår att ”individuell lönesättning kräver att chefen är tydlig såväl i målbeskrivningen som i sitt sätt att sätta lön”.
Men hur ser verkligheten ut? Det syns tydligt när den lokala så kallade lönepotten ska fördelas. Vissa medarbetare gynnas andra missgynnas.
Jag har fått höra att fördelningen av potten är en historia som skapar dålig atmosfär ute på arbetsplatserna, att många känner sig orättvist behandlade.
Därför tycker jag att kommunen ska upphöra med att ge vissa medarbetare mer än andra när den lokala potten ska fördelas.
Jag yrkar att kommunfullmäktige beslutar
att omarbeta dokumentet Lönepolitik i Värnamo kommun med målsättningen att minska löneskillnaderna istället för att öka dem och
att den lokala pott som de olika arbetsplatserna får att fördela ska delas lika, i kronor räknat, mellan de anställda.
Svante Olson
Vänsterpartiet

Inga kommentarer: