tisdag 19 april 2016

Kan vi lita på Gottlieb?
För ett antal år sedan väckte jag frågan om miljöproblem på Jochnickska tomten i Värnamo. Jag hade varit i kontakt med en tidigare anställd på företaget som i många år gått och gruvat sig över dolda miljöproblem på hans gamla nedlagda arbetsplats.
Han berättade om händelser som inte skulle hända. Han hade kommit till jobbet när golvet i maskinhallen var neddränkt av hydraulolja som läckt ut. Problemet löstes genom att låta hydrauloljan försvinna rakt ner i jorden. Inte ett ord knystades om saken.
Detta hände flera gånger.
När jag påtalade detta i kommunfullmäktige fick jag svaret från Gottlieb Granberg, M, att markprover tagits och att inga farliga ämnen påträffats. Det var lugnt.
Och nu läser jag i VN (19/4) att byggprojektet på Jochnickska tomten fördröjs. Länsstyrelsen har krävt nya provtagningar som avslöjat oljeföroreningar. Det hävdas att de är oförklarliga.
Nej, det är de inte. Men de varningar som uttalats har inte blivit tagna på allvar. Nu ska hela området saneras.
Kan vi lita på Gottlieb Granberg?

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: