söndag 24 april 2016

Värnamo Kommunfullmäktige 28 april 2016
Motion
Sammanhängande cykelleder
Det talas ofta om värdet av bra framkomlighet för cyklister. Men i praktiken är cykellederna i kommunen undermåliga. Sedan får kommunfullmäktiges ordförande Hans- Göran Johansson säga vad han vill. Han har cyklat in till Värnamo från Maramö vid något tillfälle och tyckte att det gick bra.
Jag är ute efter något mera. Inte bara jag. Massor av cyklister i kommunen vill se ett utarbetat program för ut veckling av cykelleder. Vi vill att kommunens målsättning ska vara att cyklister prioriteras i den kommunala trafikpolitiken.
Det hävdas från kommunledningen att cyklisterna i dagsläget är jämställda med bilisterna. Det är inte sant. Bilisterna har företräde i alla sammanhang när det gäller kommunens trafikpolitik.
För en tid sedan testade jag hur det är att cykla till Bor. Jag testcyklade en lördagsförmiddag. Man kan inte påstå att det är rusningstrafik då. Trots det var det med livet som insats jag utförde uppdraget.
Det går fint att cykla Växjövägen ut mot Ulås. Men när man kommer fram till väg 27 är det inte lika roligt längre. Vägbanan på väg 27 är förträfflig men det finns inget utrymme som är avpassat för cyklister. När fyra långtradare med släp kommer efter varandra och kör om är det inte nådigt att vara cyklist.
Det tar 45 minuter att cykla mellan Värnamo och Bor. Med en egen cykelbana intill väg 27 skulle det gå på 30 minuter. En acceptabel tid för att ta sig till jobbet.
Folk vill cykla!
Det är dags för kommunen att ta cyklismen på allvar. Folk köper elcyklar som aldrig förr. Cykeln blir ett alternativ till bilen.
Jag vill att Värnamo kommun skapar ett cykelkansli med personal som till första uppgift får att lägga fram förslag på ett sammanhängande cykelnät i kommunen. Kommunen ska ha en uttalad målsättning att öka cykelpendling till jobbet. Målsättningen ska också vara att skapa säkra cykelvägar så att skolungdomen kan cykla till skolan. Den trafikpolitik som nu förs leder till motsatsen.
Kommunens uppgivna inställning när det gäller biltrafiken märks i hela den kommunala planeringen. Nyligen presenterades förslag på var nya förskolor ska ligga. Det blir i stans utkanter. Men det är inte där behoven finns. Förskolorna ska förstås ligga där folk bor.
Men barn- och utbildningsnämndens ordförande Glenn Lund, M, har en intervju sagt att ”vi måste ha bra ytor till förskolorna” eftersom folk kör barnen till förskolan med bil. Och då måste man ha parkeringsplatser. Därför hamnar förskolorna långt borta, inte där folk bor. Det blir en ond cirkel.
Och kan inte barnen gå eller cykla till skolan på ett säkert sätt så kör föräldrarna med bilen. Då ökar biltrafiken i anslutning till skolan.
Vi måste tänka om.
Jag yrkar att kommunfullmäktige beslutar att inrätta ett cykelkansli som får till första uppgift att arbeta fram ett sammanhängande cykelnät i Värnamo kommun som gör det möjligt att cykelpendla till skolor och arbetsplatser.

Svante Olson, Vänsterpartiet

Inga kommentarer: