tisdag 5 april 2016

Nyanlända elever
misslyckas i skolan
Alla grundskolans elever har rätt att lämna grundskolan med godkända betyg i alla ämnen. Samtliga ska kunna söka vidare till gymnasiet. Enligt Skolinspektionen ska detta gälla till hundra procent. I Värnamo kommun nåddes målet till 88 procent förra året.
Jag befarar att den siffran sjunker i år.
Värnamo kommun har fått ett stort antal ensamkommande flyktingbarn. Men har kommunen satt in tillräckliga resurser för att möta de nya behoven?
Jag har frågat Glenn Lund, Barn- och utbildningsnämndens ordförande, om kommunen kommer att klara Skolinspektionens krav, att alla elever ska bli godkända.
Svaret var diffust, att man gör vad man kan för att nå målet.
Jag tror inte att kommunen tar emot nyanlända elever på ett optimalt sätt. Många av dem kommer att misslyckas. Det är inte acceptabelt.
Jag har försökt att få svar från både grundskolan och från gymnasiet hur man ser på saken.
Jag har inte fått något svar.
Det behövs fler lärare. Hur många?

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: