måndag 15 mars 2010

Uteslut oss inte!
Jag gillar ju Värnamo men jag blev ledsen när jag läste i Värnamo Nyheter (15/3) att här i stan känner de kristna att de hör ihop.
Med andra ord lämnar de mig och alla andra som inte är bekännande kristna utanför.
"Vi kristna här i stan känner att vi hör ihop", sa Camilla Bergius, pastor i Allianskyrkan vid ett möte i helgen.
I mina öron låter det väldigt utmanande.
Alla vi som bor i Värnamo hör väl ihop. Vi är människor och tillhör samma art. Vi ska hjälpa och stötta och vara till glädje för varandra.
Om vi sedan är kristna, muslimer, judar eller icke troende är väl inte avgörande. Vi hör ihop, vi är människor. Uteslut oss inte.
Hör du det, Camilla Bergius!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

6 kommentarer:

S Talin sa...

Men alla ni Vänsterpartister hör ju ihop!

Och inte känner jag mig utanför.

Ibland tycker jag att du är bra konstig som tar alla chanser att missförstå och tycka synd om dig själv.

Va lite mer positiv. Avge det som vallöfte.

//Olson sa...

Hej S Talin!
Tack för ditt inlägg. Jag vill att du ska vara med oss. Vänsterpartiet är ingen sekt. Det är öppet för alla; för kristna, muslimer, judar, buddister, agnostiker, icke troende, gudsförnekare med flera. Tillsammans ska vi skapa en bättre värld.
Tack dessutom för att du talar om vad du heter, S Talin. Det är alltid trevligare när man vet vem man talar med. Tyvärr har jag inte hittat ditt namn i telefonkatalogen.
Kamratliga hälsningar
Svante Olson

S Talin sa...

Alla kyrkor är öppna för kommunister, centerpartister, moderater osv. De är alltså öppna för alla som delar kyrkans tro och värderingar precis som ditt parti är till för alla som delar er "parti-tro".

Tycker fortfarande att du vänder på allt och försöker misstolka allt.

//Olson sa...

Hej igen S Talin!
Ärligt talat känner jag samhörighet med alla ledamöter i kommunfullmäktige; centerpartister, folkpartister, kristdemokrater, miljöpartister, moderater, socialdemokrater.
Vi tycker olika om det mesta och vi vrider och vänder på varandras argument men ändå hör vi ihop! Och jag gillar hela högen.
Nu är det snart val och då formerar vi oss i två block. Icke desto mindre tycker jag att vi hör ihop. Vi kan inte leva utan varandra.
Men om min gamla mormor, som jag växte upp hos, hade levt i dag så hade du fått medhåll av henne.
"Du vrider och vänder på allt" sa hon och suckade.
Ska du inte bli medlem i vårt parti, du behövs S Talin.
Hälsningar
Svante Olson

S Talin sa...

Tack för erbjudandet om medlemskap i Partiet. Jag avböjer men tycker att du ska fråga L Enin i stället.

//Olson sa...

Du är allt en riktig skämtare, S Talin. Var får du alla kvickheter ifrån?