fredag 13 augusti 2010

Orättvis hemtjänsttaxa
En person i Forsheda som har ringt till mig tycker att Värnamo kommuns hemtjänsttaxa är orättvis. Han tvingas betala en högre avgift än kompisen, som också bor i Forsheda, som har precis samma ekonomiska situation.
Så här ligger det till:
Kompisen bor på Kyrkgatan och betalar 3800 kronor i månaden i hyra, inklusive värme. Han som ringde mig bor på Skogsstigen och betalar 2984 kronor i månaden, exklusive värme. Men när han lägger till värmekostnaden kommer även han upp i runt 3800 kronor i månaden.
De här två personerna har således samma kostnad för bostaden.
Men när de fyller i blanketten för att Omsorgsförvaltningen ska kunna fastställa timavgiften för deras hemtjänsttaxa får han som bor på Kyrkgatan notera 3800 kronor men han som bor på Skogsstigen bara 2984 kronor. Följden blir förstås att han som bor på Skogsstigen får en högre hemtjänsttaxa.
"Varför ska jag få en mycket högre avgift bara för att värmen inte ingår i min hyra?" undrar han som har ringt upp mig. "Uppvärmningskostnaden får jag på en annan faktura. Detta är ju orättvist!"
Jag håller med honom.
Och det verkar man även göra på Omsorgsförvaltningen. Jag har nämligen talat med en person där som helt nyligen har uppmärksammat problemet.
"Jag är osäker på hur det fungerar", säger hon. "Vi ska titta på det. Är det så att vi har missat något kommer vi att rätta till det. De som har blivit missgynnade ska få ersättning för det."
Det låter bra.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: