torsdag 19 augusti 2010

Visst finns det pengar
Men inte till de gamla
Jag har föreslagit att om en person i ett parförhållande är i behov av vårdboende så ska båda personerna ha rätt till gemensam bostad i ett vårdboende.
Det har de inte i dag. Och vi har läst upprörande historier om gamla människor som tvingas flytta ifrån varandra.
Nu har Omsorgsnämnden i Värnamo kommun behandlat min motion. Nämnden bifaller den inte. Motiveringen är att det blir för dyrt. Värnamo kommun har inte råd.
Vilket struntprat. Kostnaden skulle bli marginell.
Jag kan inte låta bli att jämföra med de satsningar som kommunen gör på andra saker. Bortemot 100 miljoner kronor har plöjts ner på Bredasten. Ännu har jag inte sett något köpcentrum ta form där.
300 miljoner ska satsas på ombyggnad av Värnamo Gummi, kommunens framtida kulturcentrum. Jag befarar att det utvecklas till ett stort fiasko.
Så har vi privata stiftelsen Vandalorum som redan fått över 30 miljoner kronor i kommunala bidrag. Även det projektet är kostnadsberäknat till 300 miljoner kronor. De pengarna finns inte. Jag tror det slutar med konkurs för stiftelsen kort efter öppnandet. Vem ska stå för driftskostnaderna?
Jag har påstått det förut, den borgerliga kommunledningen i Värnamo har drabbats av storhetsvansinne.
Men att låta gamla människor bo ihop när de blir gamla och skröpliga har kommunledningen inte råd med.
Det är skamligt!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: