fredag 20 augusti 2010

Vi måste planera för
bostäder på Bredasten
Jag vill inte ha något köpcentrum vid E4 på Bredasten utanför Värnamo. Det har jag sagt många gånger. Men den borgerliga kommunledningen har en annan uppfattning. I dag kan vi se det enorma område som är iordninggjort. Vi har dock ännu inte sett några företag som har etablerat sig där.
På torsdag (26/8) är det kommunfullmäktigesammanträde och beslut ska fattas om etapp tre av denna enorma satsning.
Det är ju inte bara handel det är fråga om. Och jag har inga invändningar när det gäller industriområdet. Men vi vet ju att det planeras även för ett köpcentrum i området och att kommunen planerar för handel med skrymmande varor, som det heter. Det förstår ju vem som helst att om det tar fart så blir Bredasten ett kommersiellt hett område med negativa effekter för handeln i Värnamo centrum.
Det är därför jag inte vill ha köpcentrum på Bredasten och är motståndare till allt som kan sätta igång en utveckling mot det.
Butikerna ska vi ha i stan. Gör om Gummifabriken till ett köpcentrum!
Men nu är det som det är och jag är tvungen att förhålla mig till utvecklingen på Bredasten.
Nu är det ju så att den borgerliga kommunledningen även planerar för att Europakorridoren (höghastighetståg) ska ha en station på Bredasten och att det ska bli en kombiterminal där.
Blir detta verklighet (det tror jag inte) blir Bredasten ett dynamiskt kommunikationscentrum.
Mot den bakgrunden tycker jag att det är märkligt att Miljö- och stadsbyggnadskontoret anser att det inte behövs någon miljöbedömning.
"Bredasten är beläget utmed en stor trafikled och inte i närheten av bostäder eller andra störningskänsliga områden. Inom området finns heller inga förutsättningar som skulle kunna generera krav på en miljöbedömning."
Det är korkat.
För jag anser att om dessa framtidsdrömmar blir verklighet då blir Bredasten navet i Värnamo. Det är där allt händer. Klart att vi måste planera för ett stort och välfungerande bostadsområde på den platsen.
Jag begriper därför inte hur Miljö- och byggnadskontoret kan avsluta med att påstå följande:
"Sett i ett större perspektiv med ett stort verksamhetsområde mellan E4an och väg 27 får konsekvenserna anses vara begränsade. Området ligger utanför Värnamo stad, och på respektavstånd från störningskänsliga områden med bostäder, allmänna platser etc."
Klart att en miljöbedömning måste göras mot bakgrund av framtida eventuell bostadsbyggnation.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: