onsdag 25 augusti 2010

Simhallsrenoveringen
är en total katastrof
Ombyggnaden av Värnamo simhall är en total katastrof. Det blir ingen invigning av hallen i början av oktober. Den blir inte klar tills dess. Istället är invigningen framflyttad till sportlovet nästa år. Detta är fortsättningen på en serie eländen.
Under arbetets gång har det visat sig att betongkonstruktionen i källaren var hårt angripen. Man har tvingats byta ut den till mycket höga kostnader och med stor försening av hela projektet.
Det finns många fler tekniska problem som har uppstått. Dessutom har de tidigare problemen med vattenläckage fortsatt. Dessa trodde man att man hade byggt bort.
Det enda som fungerar tillfredställande i dag är det nya reningsverket.
Tänk om övriga ledamöter i fritidsnämnden och hela kommunfullmäktige lyssnat på mig när jag i ett tidigt skede konstaterade att ombyggnaden blir för dyr, att det vore bättre att bygga nytt.
Det som ursprungligen var planerat att kosta 16 miljoner kronor var då uppe i 40 miljoner kronor.
I dagsläget rusar kostnaderna vidare. Nu vet vi inte var de ska sluta. Vi hade fått en ny modern hall för de pengar vi nu lägger på en gammal uttjänt anläggning.
Förra året föreslog jag dessutom, när jag inte lyckades stoppa ombyggnadsplanerna, att vi skulle stänga simhallen under ombyggnadsperioden för att på så sätt underlätta arbetet.
Själv går jag inte till simhallen så länge ombyggnadsarbetena pågår. Det är otrevligt och, visar det sig, dessutom farligt.
Jag är mycket kritisk till att ångbastun är igång efter den tråkiga olyckshändelsen då en kvinna blev svårt brännskadad. Ångbastun bör inte vara öppen förrän det är utrett hur olyckan kunde ske.
Men fritidsnämnden ville inte lyssna på mig den här gången heller.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

2 kommentarer:

Anonym sa...

Borås har lyckats med det som var omöjligt i Värnamo. För 56 miljoner har de fått en fantastiskt fin ny simhall med gott om bassängyta som räcker till alla. Värnamo kommun kunde bett att få använda samma ritning. www.borassimarena.se
Bara att gratulera Borås till att ha politiker som inte låser sig i okunskap.

Anonym sa...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3949830

Länk till nyhetsinslag i detta ämne på SR Jönköping