lördag 11 september 2010

De borgerliga
inte trovärdiga
När Thomas Fogdö i fredags (10/9) på Flanaden frågade ut oss politiker om läget för personer med funktionshinder i Värnamo kommun, kunde jag inte annat än le när jag hörde de borgerliga politikernas svar.
De planerar alla möjliga förbättringar om de får fortsätta att ha makten.
Här i Värnamo har de haft den så länge jag har bott här. Jag kom hit 1975. Jag har tjatat i åratal om att kantstenen i gaturkorsningarna måste bort. Nu, en vecka före valet, har det blivit fart på det jobbet. Fast bara på en del ställen.
Och hur ser det ut med framkomligheten inne i butikerna? Straxt innan mötet på Flanaden talade jag med en kvinna som bor mitt i stan. Hon tar sig fram med en permobil. Hon berättade för mig att hon inte kan handla på apoteket på Myntgatan. Det är för trångt för hennes permobil. Hon är tvungen att ta sig till sjukhusapoteket eller till vråenapoteket.
Jag följde med henne till Myntgatan och kunde med egna ögon se att utan hjälp av personal och andra kunder var det omöjligt för henne att klara sig inne på apoteket. När hon skulle ut fick en kund hålla emot dörren med ena foten annars gick den igen framför permobilen.
På podiet på Flanaden lovade de borgerliga politikerna att får de behålla makten så blir det fler jobb åt funktionshindrade i landsting och kommuner.
När mitt parti har motionerat om det har svaret blivit att landstinget, som har borgerlig majoritet, gör sitt bästa. Av 10000 anställda har 25 personer med funktionshinder lönebidragsanställning. Det tycker de borgerliga politikerna är bra. Det är ju skamligt få!
I Värnamo kommun har en kille med funktionshinder haft ett regelbundet jobb att åka runt till alla äldreboende och samla in labbprov. Det får han sluta med nu. Jobbet ska läggas ut på ett privat bolag. En annan kille med funktionshinder som jobbat med en maskin som mal sönder dokument som ska slängas mister också sitt jobb. Maskinen är slut. Kommunen vill inte köpa in en ny maskin utan lägger ut jobbet på ett privat företag.
Så när Annie Johansson, C, Gottlieb Granberg, M, och Håkan Andersson, FP, berättar om allt de ska göra så är det inte trovärdiga.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: