torsdag 2 september 2010

Mer ojämlikt
idag än förut
Jag hamnade i "Heta stolen" på Kafferepet i Värnamo i dag, 2 september, tillsammans med riksdagsledamoten Annie Johansson, C. Jag hade gått till Kafferepet för att lyssna på debatten. Men Alice Åström, Vänsterpartiets vice partiledare, hade fått förhinder. Och så fick jag hoppa in i hennes ställe.
Det var lite överraskande men i valtider får man vara beredd på det mesta. Det var en trevlig debatt som Svenskt Näringsliv arrangerade och jag blev förstås angripen från alla håll.
För det var ju inte bara Annie och jag som diskuterade näringslivsfrågor. Där fanns Hans-Göran Johnasson, C, Gottlieb Granberg, M, och en hel hög med företagare.
Jag fäste mig speciellt vid Annies upphöjelse av alla företagare:
- De är välfärdens hjältar, påstod hon.
Varpå jag förstås replikerade att de som jobbar i produktionen inte är mindre hjältar. Vad vore en företagare utan sina anställda? Vi är alla beroende av varandra. Alla insatser är viktiga. Vi kuggar i varandra.
Annie Johansson lyfte fram företagarna som motorn i samhället. Utan dem blir det inga skatteintäker, konstaterade hon. Och det krävs skattepengar för att vi ska klara välfärden, menade hon.
Visst, det håller jag med henne om. Men den borgerliga regeringspolitiken har ju gått ut på att sänka skatterna på bred front. Då blir det förstås mindre pengar till välfärden.
En politik som gynnat de redan gynnade. Klassklyftorna har ökat. Samhället är i dag mera ojämlikt än det var när de borgerliga tog över.
Det ska vi ändra på om vi vinner valet.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: