söndag 27 februari 2011

Blev ingen information
om studentlägenheterna
Vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet utlovades information om den skandallösa affären om studentbostäderna vid Gummifabriken.
Kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik hade begärt den.
Det blev ingen information. Det var beklämmande att lyssna på kommunchefen Mats Hoppe när han tog till orda och sa i princip ingenting.
Inga förklaringar från hans sida om han agerande i denna bedrövliga historia. Fullmäktigeledamöterna får vänta.
Detta leder förstås till att ryktesspridningen nu tar fart. Det är inte bra för Värnamo kommuns anseende. Jag har redan hört antydningar om vänskapskorruption, om olagliga hustransporter och andra osmakligheter.
Jag tycker att det är bra att en polisanmälan nu har gjorts om bland annat bedrägeri.
Jag satt själv med i fullmäktige när husaffären presenterades med buller och bång. Den utmålades som en jättechans för kommunen att lösa problemen med bostäder till studerande ungdomar. Kommunen skulle få 50 ettor till ett kanonpris. Vi måste omedelbart fatta ett beslut för att inte missa denna chans. Fanns ingen tid till eftertanke.
Jag kunde inte drömma om att hela kommunstyrelsen och ledningen på tjänstemannasidan kunde presentera en helt falsk bild på detta överrumplande sätt.
Toppen, tyckte jag, kommunen löser i ett slag det stora problem som Värnamo brottats med under flera år: bristen på bostäder till ungdomar.
Fy sjutton, säger jag nu. Det hade varit bättre om vi byggt nya bostäder. Det hade blivit billigare.
Nu påstås det att det är kompisrelationer i företagarledet och på politikersidan som har gjort det hela möjligt.
Det värsta av allt är att de 50 bostäderna inte på långt när är uthyrda till ungdomar. Det är för dyrt. Det är inte många som har råd att betala närmare 4.000 kronor i månaden för att bo där.
20 studenter gör det. 10 lägenheter är uthyrda till företag som övernattningslägenheter. Resten av lägenheterna är tomma.
Skandal.

Inga kommentarer: