måndag 7 februari 2011

En imam till
fullmäktige!
En kristen andaktsstund i fullmäktigesalen i Värnamno stadshus är tradition inför årets första kommunfullmäktigesammanträde.
Jag har vid ett flertal tillfällen sagt att jag tycker att det är olämpligt. I kommunfullmäktigesalen ska vi ägna oss åt politik.
Jag har inget emot att man fortsätter traditionen med en sådan här kristen andaktsstund men jag tycker att den i så fall ska hållas i kyrkan på andra sidan gatan.
Även i år, vid årets första sammanträde, framförde jag den här åsikten. Det är lite tjatigt, men vad ska man göra om man vill åstadkomma en förändring.
Det är en sak till som stör mig när det gäller de här andaktsstunderna. Vi har ingen statskyrka längre. Då kan vi inte fortsätta med att ensidigt engagera präster och pastorer, knutna till kristna församlingar. Då borde även ledare för andra religiösa riktningar inbjudas att leda kommunfullmäktiges andaktsstunder; om vi nu ska fortsätta med traditionen.
Vi talar ju i andra sammanhang om att vi lever i ett mångkulturellt samhälle och att vi tycker att det är bra.
I Värnamo har vi en stor muslims grupp. Den borde vi visa samma respekt som den stora kristna majoriteten.
Nästa år tycker jag att en muslimsk imam ska inbjudas att leda en andaktsstund inför årets första kommunfullmäktigesammanträde.
Därför ställde jag två frågor till kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik, KD, vid januarisammanträdet:
1. Bör vi inte ha andaktsstunden i kyrkan istället för i fullmäktigesalen i stadshuset?
2. Bör inte företrädare för andra trosinriktningar än kristna få leda andaktsstunden, om vi ska fortsätta med dem?
Christer Fjordevik var väl inte helt tydlig i sitt svar men det var inte avvisande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

OM EN MAJORITET VILL HA ANDAKT SÅ SKALL DET VÄL BLI SÅ? DU BRUKAR JU ÄNDÅ KOMMA FÖR SENT TILL DEN.

//Olson sa...

Hej!
Det var inte mycket till argumenation du hade att komma med. Bättre kan du!
Kommunfullmäktige har aldrig fattat något beslut om att arrangera kristna andaktsstunder.
Det är kommunfullmäktiges ordförande som själv bjuder in en präst eller en pastor att leda en andaktsstund före kommunfullmäktigesammanträdet, årets första.
Jag har aldrig kommit för sent till en sådan andaktsstund. Jag deltar över huvud taget inte i dem. Jag är inte, som man säger, troende. Men jag har inga invändningar mot att de som vill delta i sådana aktiviteter gör det. Det bör dock inte ske i kommunfullmäktigesalen. Där ska vi ägna oss åt politik. Kristna regligiösa aktiviteter tycker jag att man kan hålla på med i kyrkan som ligger på andra sidan gatan. Det är det jag föreslår. Och om vi ska fortsätta med denna föråldrade tradition så tycker jag att kommunfullmäktiges ordförande borde bjuda in religiösa ledare även från andra trossamfund.
Du är väl ingen religiös fundamentalist?