onsdag 16 februari 2011

Lägger de ner
Värnamobadet?
Under valrörelsen tog jag gång efter gång upp frågan om Värnamobadets framtid. Den underbara utomhusanläggningen uppe vid sjukhuset är ju hotad på grund av att omfattande renoveringsarbeten måste göras. Förra sommaren fick badet drivas vidare på dispens. Det går inte en gång till.
Landstinget äger badet och att kommunen hyr det. Problemet är att ingen vill stå för renoveringskostnaden.
Varje gång jag har tagit upp frågan har kommunen svarat att "vi löser det". När jag har talat med representanter för landstinget har jag fått svaret att kommunen kan få överta anläggningen för en symbolisk summa; en krona.
Vid den kommunalpolitiska debatten på Scandic Hotell straxt före valet lovade kommunalrådet Hans-Göran Johansson, C, att badet skulle vara öppet även i år. Han upprepade sitt gamla löfte att problemet med renoveringskostnaden skulle lösas.
Jag har ännu inte hört något om att det finns en uppgörelse med Jönköpings läns landsting. Jag har heller inte hört att några renoveringsarbeten har igångsatts.
Hur ska badet mot den bakgrunden kunna vara öppet även i år?
Var det bara tomma löften som gavs i valrörelsen? Kommer Värnamobadet att vara stängt i sommar? Blir det nedläggning?
Det ska jag fråga vid nästa kommunfullmäktigesammanträde. Hans-Göran Johansson ska få svara.

Inga kommentarer: