torsdag 10 februari 2011

Låt arbetande ungdomar
hyra i studentbostäderna
Det mest upprörande med studentbostäderna på Jönköpingsvägen i Värnamo är inte själva köpet och den överrumplande snabbheten som krävdes av kommunfullmäktigeledamöterna när beslutet skulle fattas och gjorde att många av fullmäktigeledamöterna fördes bakom ljuset.
Den stora skandalen är att så få av lägenheterna har blivit uthyrda.
Jag välkomnade lägenheterna när beslutet fattades. De behövs. I mitt parti har vi år efter år krävt att kommunen ska satsa på bostäder för ungdomar; små bostäder med rimliga hyror.
Ungdomar ska kunna flytta hemifrån, ha ett eget litet krypin med tillgång till det viktigaste; kök, dusch, toa, tvätt.
Jag såg studentbostäderna som ett steg på vägen.
Sedan ett antal år finns det nu 50 ettor på Jönköpingsvägen, mittemot Gummifabriken. Till en början var bara ett tiotal av dessa uthyrda till studenter. Inga andra fick hyra där.
Jag blev rasande och gormade över detta. Många studenter ville inte hyra där. Det var för dyrt, tyckte de.
Jag hävdade att det var en mycket dålig affär för kommunen att köpa in lägenheterna för ett stort antal miljoner kronor och sedan låta dem stå outhyrda.
Jag krävde att kommunen antingen sänkte hyran så att studenterna fick råd att bo där, eller lät andra, arbetande ungdomar, också få hyra där.
Det blev inte så. Men kommunen låter nu andra hyresgäster komma in i fastigheterna. Man kan få hyra in sig på korttidskontrakt.
I dagsläget bor 20 studenter i den fastighet som ligger närmast Jönköpingsvägen. I det andra huset bor tågpersonal som behöver övernattningsrum och saneringsjobbare på Gummifabriken, sammanlagt är 10 bostäder uthyrda till företag.
20 lägenheter är fortfarande outhyrda! Det har de varit sedan de monterades i Värnamo.
Detta är den stora skandalen! Det finns alltså gott om bostäder som skulle passa utmärkt som ett första boende för ungdomar. Mitt i stan.
Men de kan inte hyra där. Det enda som erbjuds är ett korttidskontrakt på några månader. Vem vill bo så?
Jag har ett förslag: reservera ett av husen till studenter och hyr ut det andra till ungdomar; med vanliga hyreskontrakt.

Inga kommentarer: