lördag 30 mars 2013


Håll tyst!
”Så här ska man inte göra!”
Det var det första kommunalrådet Gottlieb Granberg, M, yttrade när han skulle svara på min fråga om kommunen har läget under kontroll när det gäller eventuella miljöproblem vid Trelleborgskoncernens norregårdsanläggning.
Gottlieb Granberg som är ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden har det politiska ansvaret när det gäller miljöfrågor.
Han hävdade med skärpa att det var helt fel av mig att ställa en sådan fråga i kommunfullmäktige och att skriva om det i Värnamo Nyheter. Enligt honom har jag inga belägg för att marken i Norregård skulle vara dränerad med hydralolja. Min fråga skapar bara oro hos boende i området, menade han.
Av allt att döma tar vi våra kommunpolitiska uppdrag på olika sätt. Om någon hör av sig till mig och pekar på eventuella problem ser jag det som min plikt att reagera.
Det var det jag gjorde. En person med mångårig erfarenhet från maskinbranschen hade berättat för mig om sin oro för att det kunde finnas allvarliga miljöproblem runt norregårdsanläggningen. Han befarade att tusentals liter hydralolja under årens lopp runnit rakt ner i backen.
Jag är ingen expert, jag kan bara berätta vad jag har hört och vädja till dem som är experter att utreda saken.
Det gillar inte Gottlieb Granberg. Han tycker att jag ska hålla tyst.
Efter kommunfullmäktigesammanträdet har jag på nytt talat med den servicetekniker som tidigare kontaktat mig.
Den före detta serviceteknikern menar att det säkert finns massor med okända miljöproblem runt om i Värnamo.
Han var själv anställd på Jochnick & Norrmans, vid Plombohusplan, och även där förekom många egendomligheter. Serviceteknikern berättar om en grop i monteringshallen. Den var 3-4 meter djup.
”När vi testkörde maskinerna rann oljan rätt ner i gropen”, berättar han.
Han minns också ett oljeläckage under en natt när monteringshallens golv var helt täckt med olja.
Enorma mängder olja gick rätt ut i systemet.
”Hur ser marken ut i dag?” undrar han. ”Finns det något att oroa sig för?”
Kommunen äger marken nu. Det ska byggas bostäder där.
Jag har fortfarande inte fått något svar från Gottlieb Granberg om det finns anledning till oro eller om kommunen har läget under kontroll.
”Jag vet inte”, svarande han i kommunfullmäktige.
Men jag ska hålla tyst, tycker han.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo


Inga kommentarer: