lördag 9 mars 2013


Miljöskandal på Norregård?
Är marken vid Värnamo Gummifabriks norregårdsanläggning dränerad med hydralolja? Jag befarar det. Det handlar i så fall om en miljöskada av stor omfattning.
Jag har talat med en person som har varit anställd på Jochnick & Norrman som servicetekniker. Han har berättat för mig att han gjorde regelbunden service på maskinerna på norregårdsanläggningen på 1980-talet. Vid sådana tillfällen gick det åt mycket hydralolja.
Vart tar olja vägen? undrade han.
Svaret han fick av en anställd var ett skevt leende.
Vart tror du, svarade denne.
Hydraloljan gick alltså direkt ner i marken.
Det handlar om tusentals liter, menar den person jag har talat med.
Han har gått och grunnat på frågan till och från i flera år och känt stort obehag varje gång.
Det här måste utredas, menar han.
Enligt honom kan man när det har varit ett stort regnväder se ett lätt oljefilter på Lagan i det aktuella området.
Detta låter oroväckande. Är det riktigt illa kan kommunen tvingas att gräva upp ett mycket stort område för att sanera jorden.
Finns det anledning till oro eller har kommunen läget under kontroll och kunskap om vad som har hänt?
Jag ställer den frågan i en interpellation vid nästa kommunfullmäktigesammanträde.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo




Inga kommentarer: