lördag 2 mars 2013


Kommer Gummifabriken
att kosta över 500 miljoner?
När kommunfullmäktige ursprungligen fattade beslut om att bygga om Värnamo Gummifabrik (projektet Gummifabriken, Värnamo kommuns framtida kulturcentrum) beräknades kostnaderna till omkring 300 miljoner kronor.
Det är väldigt mycket pengar, alldeles för mycket tyckte jag då, och tycker så fortfarande, och har därför röstat emot projektet. Jag befarar att det kommer att haverera.
Jag ska dock inte förneka att jag tycker att det vore väldigt roligt om kommunen, trots mina farhågor, skulle lyckas med projektet.
Min oro för att projektet ska misslyckas har dock inte minskat sedan jag nyligen fått höra att kostnaderna har ökat kraftigt och att slutnotan nu är uppe i över 500 miljoner kronor.
Är det sant? Ska kommunen ligga ute med en halv miljard kronor på projektet?
Jag ställde den frågan vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet. Jag ville att kommunstyrelsens ordförande, kommunalrådet Hans-Göran Johansson, C, skulle svara på frågan.
Men han ville inte svara. Han bollade frågan vidare till Mikael Andersson som sitter med i projektledningen för Gummifabriken.
Hans svar var mycket diffust. Han konstaterade att kommunfullmäktige beslutat anslå runt 300 miljoner kronor på projektet och att några andra beslut inte var tagna.
Det vet jag också. Men frågan är om kostnaderna har skenat iväg och om slutnotan kommer att stanna på ett helt annat belopp.
Jag tycker att kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson borde ha lämnat besked om det ekonomiska läget.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo


Inga kommentarer: