torsdag 7 maj 2015

Gummifabriken en kräftsvulst
Det var massvis med information och redovisningar i samband med senaste kommunfullmäktigesammanträdet. Inte mindre än sju personer med olika befattningar gick igenom kommunala årsredovisningar av olika slag.
Jag blev frustrerad. Det blir så mycket sifferrabblande som inte ger något helhetsgrepp. Bilden som tonar fram blir bara förvirrande.
Vid tre tillfällen ställde jag samma fråga till föredragande tjänstemän: ”Kan du hjälpa mig att förstå hur läget är för Gummifabriken? Det är den största investeringen som kommunen någonsin har gjort. Slutsumman lär sluta på runt en halv miljard kronor.
Men jag kan inte se några resonemang om hur kommunen ska balansera kommande underskott? Hur kommer projektet att utveckla sig? Är det här bra?”
Ingen hade något att säga. Man hänvisar till varandra och till den årsredovisning för Värnamo Kommunala Industrifastigheter AB som presenterats.
Det räcker inte, tycker jag. Och hur kan man ha ett så korkat namn på projektet: Värnamo Kommunala Industrifastigheter AB? Varför heter det inte Gummifabriken AB? Är det för att förvirra oss?
Alltid när jag promenerar förbi Gummifabriken blir jag nedslagen: Hur ska detta sluta, undrar jag när jag ser de bedrövliga byggnaderna.
Nu går betydande koncernbidrag från Värnamo Energi till Gummifabriken. Miljöpartisten Jörgen Skärin är precis som jag orolig. Han har konstaterat att koncernbidraget till Gummifabriken har ökat från 6 miljoner kronor till över 10 miljoner kronor.
 Vinsten på energibolaget som kunderna har skapat går till att täcka underskottet på Gummifabriken som bara har en verksamhet: uthyrning av lokaler. Det ger inte mycket pengar.
Och nu drar etapp två av projektet igång. Kommer vinsterna från Värnamo Energi och Finnvedsbostäder att räcka för att täcka de ökande förlusterna på Gummifabriken?
Jag tror inte det.
Vi får nog räkna med att övriga förvaltningar i Värnamo kommun tvingas banta ner. Gummifabriken blir en kräftsvulst som äter upp oss.
Svante Olson

Inga kommentarer: