onsdag 6 maj 2015


Sluta med sena
interpellationsdebatter
I alla kallelser till kommunfullmäktiges sammanträden kan ledamöterna läsa att de inleds med interpellationer och frågor.
Det är alldeles utmärkt. Då kan vi få en frisk debatt om aktuella ämnen.
Men kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik, KD, har som vana att nästan alltid ändra på dagordningen. Han flyttar på interpellationer och frågor till sist på sammanträdet.
Nej, han gör det inte egenmäktigt. Han frågar först ledamöterna om det går bra och det brukar inte vara någon som protesterar. Utom jag.
Enligt min uppfattning är det ett otyg att inleda interpellationsdebatten sent på kvällen, det kan bli mitt i natten.
Vid senaste sammanträdet var det dags klockan 22.30. Jag ville diskutera busstrafiken i kommunen och frågan om gräsmattan på Finnvedsvallen.
Men inte så sent. Då får det vara. Det sa jag till Christer Fjordevik innan sammanträdet började, att om han tänkte lägga interpellationer och frågor sist på mötet som vanligt då kunde han dra tillbaka mina frågor.
Jag vet ju att alla ledamöter suckar om det blir en lång debatt sent på kvällen. Alla är trötta och slutkörda och vill hem.
Christer Fjordevik tänker inte kommentera den här texten. Det gör han aldrig. Han står över sådant. Men jag vädjar till honom.
Sluta med sena interpellationsdebatter!
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: