torsdag 14 maj 2015

Värnamo satsar på fel saker
Vi satsar på fel saker i Värnamo kommun. Om vi vill att företag och människor ska flytta till vår kommun är det framför allt tre saker som är viktiga: bra skolor, bra barnomsorg, bra äldreomsorg, bra bostäder.
Det är själva grunden för ett välfungerande samhälle. Sådant ska vi satsa pengar på. Då växer kommunen!
Vi skulle i alla fall kunna satsa stort på ett av alternativen. Jag vill se studiedelegationer som kommer på besök i vår kommun och för att se hur vi har gjort. Ta lärdom av vår utveckling!
Tyvärr har jag inte fått se sådana satsningar. Istället är det besparingar som gäller över hela linjen.
”Nu har vi svårt att spara mer, det håller inte i längden”, säger Barn- och utbildningsnämndens ordförande Glenn Lund, M (VN 4 maj).
Men jag befarar att de borgerliga partierna kommer att fortsätta att spara. Allt tyder på det när det gäller arbetet med den nya budgeten.
Den stora framtida satsningen för Värnamo gäller ju helt andra saker. Visionen för den politiska makten i Värnamo är att Gummifabriken ska få en exempellös lyskraft när projektet är färdigbyggt.
Det är Gummifabriken som ska få företag och människor att flytta till Värnamo, enligt den visionen. Det är därför man satsar en halv miljard kronor på det istället för på nya skolor, fler kommunala bostadsbyggen, nya förskolor, nya äldreboenden, mer personal och bättre utbildad personal.
Jag tror inte på den visionen. Gummifabriken tar kraften från andra projekt och jag befarar att det faller ihop som ett korthus.
Värnamo blir inte bättre, som visionen förespeglar; Värnamo blir sämre.
Svante Olson

Inga kommentarer: