torsdag 29 oktober 2009

Den som inget vet ska hålla tyst
En person i Svenarum har blivit väldigt upprörd över min kritik riktad mot närpolisen i Värnamo efter ett ingripande som inte var något ingripande. Några ungdomar hade stulit ved från en familj och sedan burit iväg familjens trädgårdsmöbler till en motionsanläggning alldeles intill. Det här utspelade sig mitt i natten på Malmstensgatan i Värnamo.
Det är en alldeles fantastisk historia som jag har berättat om förut i bland annat Finnveden nu.
Ungdomarna hade med sig öl och korv och tände en brasa vid motionsanläggningen och det grillades vid den muntra elden.
Det råkar vara så att motionsanläggningen ligger mittemellan två kända politikers villor i Värnamo.
En orolig kvinna i den ena familjen hörde av sig till polisen och ville ha hjälp med att få slut på festen.
Det känns otryggt att gå och lägga sig med fulla ungdomar som eldar alldeles intill tomtgränsen.
En polispatrull åkte dit och tittade på tillställningen och sedan åkte den därifrån. Festen fortsatte.
Jag tycker förstås att polisen borde ha avbrutit festen, släckt elden, tömt ölburkarna, uppmanat ungdomarna att städa upp efter sig och sedan sagt åt dem att gå hem.
Nu menar att person i Svenarum att jag är totalt okunnig. Det vore ett brott mot grundlagen om polisen hade ingripit.
I en mycket lång insändare i Finnveden nu hävdar han att jag borde be närpolischefen om ursäkt.
Men mot slutet av insändaren tycks personen bli självkritisk. Han avslutar nämligen med att hänvisa till en strof ur det fornnordiska eposet Havamal. Den går ut på att den som inget vet ska hålla tyst.
Det var strongt gjort av svenarumsbon.
Svante Olson

Inga kommentarer: