onsdag 7 oktober 2009

Polischefen ska skärpa sig
Närpolischefen i Värnamo moraliserar över mitt beteende att skriva insändare (Finnveden nu 7/10). Han tycker att det var olämpligt att jag berättade om den historia som en familj hamnade i häromveckan.
Hustrun till en känd politiker i stan hade mitt i natten ringt polisen sedan ett gäng ungdomar hade stulit ved från deras vedbod och sedan satt sig och grilla och dricka öl på en träningplats alldeles intill familjens villa. Dessutom hade gänget snott trädgårdsmöbler från familjens trädgård.
Politikern och hans hustru tyckte att det var otäckt och ville få stopp på det hela, men ville inte göra någon formell polisanmälan. Det kan jag förstå.
En polispatrull åkte dit och poliserna tyckte att räckte att de talade med gänget. De bad ynglingarna att lämna tillbaka den ved de ännu inte eldat upp. Sedan åkte poliserna därifrån och öl- och grillfesten på allmän plats kunde fortsätta.
Närpolischefen i Värnamo tycker att det var helt okej att göra så.
Jag hävdar att detta är att underreagera.
När en polispatrull i Göteborg iakttog ett gäng ynglingar och såg att en av dem sparkade på en personbil så begärde dessa poliser förstärkning. Sex poliser grep ynglingen och tog livet av honom. Det är att överreagera.
Det finns väl mellanlägen.
Det är förbjudet att elda på allmän plats om man saknar tillstånd. Dessutom är det förbjudet att dricka alkoholhaltiga drycker på allmän plats. Och man får definitivt inte stjäla ved och trädgårdsmöbler.
Närpolischefen i Värnamo borde skärpa sig! Om du ser att brott begås när du är i tjänst måste du väl ingripa?
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: