tisdag 6 oktober 2009

Ni har gjort bort er!
Ombyggnaden av Värnamo simhall är en katastrof. Och det var inte svårt att inse att det skulle bli det. Ursprungligen var ombyggnaden kostnadsberäknad till 16 miljoner kronor. Det tyckte jag var acceptabelt. Men när kostnaderna rusade iväg och kom att hamna på runt 40 miljoner kronor istället, så satte jag klackarna i marken.
- Det här håller inte, sa jag i fritidsnämnden. Vi kan inte bygga om en gammal hall till de kostnaderna. Det är bättre att vi bygger nytt.
Jag fick inte med mig någon i vare sig fritidsnämnden eller kommunfullmäktige. Alla var övertygade om att ombyggnad var det enda rätta.
Jag invände och påpekade att när man bygger om en gammal simhall så kommer gamla skador att dyka upp som försvårar arbetet.
När fritidsnämnden beslutade stänga simhallen i ett halvår, för att klara arbetena, sa jag att det är bättre att vi stänger under ett år. Vi kommer inte att klara det på ett halvår.
Jag har fått rätt.
Nu läser jag i Värnamo Nyheter att kommunalrådet Gottlieb Granberg, M, är förvånad över att Värnamo simsällskap är missnöjt. Han trodde att alla var överens om att satsa på en ombyggnad "och fortsätta att bära med sig visionen om en helt ny, stor anläggning inom några år."
Det där är ju bara struntpart. Det förstår väl alla att om kommunen lägger 40 miljoner kronor på att bygga om vår gamla simhall så bygger vi inte en ny om några år. Det dröjer minst 20 år innan det blir aktuellt med en ny hall.
Vi skulle ha byggt den nya hallen nu! Ni har gjort bort er på den borgerliga sidan. Inse det.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

4 kommentarer:

SN sa...

Man har i VN kunnat läsa att (S) hårt drivit frågan om familjeomklädningsrum och tillgänglighet för handikappade. Det är väl ändå dessa åtgärder som kostar mest tillsammans med den kommunala satsningen att försöka konkurrera ut de privata gymmen?
Av ritningar som visats i simhallens entré så kommer det inte att bli några förbättringar inne i simhallen, snarare försämringar med mindre läktare. Eller?

Stephan sa...

Såg annonsen och läste insändaren i VN idag. Därav hittade jag hit.

Du har fel!
Det är inte de borgerliga som gjort bort sig. Det är alla utom Svante Olsson. Vill minnas att sossarna var i tidningen och uttryckte att de var mycket nöjda över renoveringen och tillbyggnaden av simhallen. De hade fått gehör för sin krav och tyckte att vi därmed skulle få en bättre simhall. Förmodligen var de även överlyckliga att kommunen, som har som primär uppgift att ta hand om gamla och unga, även på allvar ger sig in i gymbranschen och tar upp konkurrensen med de privata aktörerna.

Nej Svante, det var nog bara du som var mot renoveringen. Men en som ofta ropar på att vargen kommer lyssnar ingen på när vargen verkligen kommer ...

//Olson sa...

Hej SN!
Nu ska du väl inte skylla på Socialdemokraterna. Det är inte de som har makten i Värnamo kommun. Värnamo är en borgerlig kommun. När det gäller tillgänglighet för handikappade finns det nu en lagstiftning som kommunen måste leva efter. 2010 ska alla byggnader som är öppna allmänheten vara tillgängliga även för personer med funktionsnedsättning. Kommunen måste handikappanpassa simhallen.
Nästa gång du hör av dig kan du väl skriva vad du heter. Det är trevligare.
Tack för kommentaren.
Svante Olson

//Olson sa...

Hej Stephan!
Du tycker att jag ropar på vargen i alla lägen och att ingen därför lyssnar på mig. Det var tråkigt att höra. Men jag är ju oppositionspolitiker. Jag har ingen makt i Värnamo. Det är de borgerliga som styr och som avgör vilka beslut som ska fattas. Om jag tycker att man är inne på fel väg så bör jag väl påtala det. Tycker inte du det? Vilken roll menar du att en oppositionspolitiker ska ha? Nästa gång kan du väl skriva vad du heter i efternman också.
Tack för din kommentar.
Svante Olson