torsdag 29 oktober 2009

Vi får hålla tummarna
Vid senaste landstingsmötet jublade de borgerliga ledamöterna över att årets resultat ser ut att bli runt 165 miljoner kronor. De tar naturligtvis åt sig äran för detta. Men det har ju inte alls med verksamheten att göra. Det beror på att landstingets spekulationer på börsen har gått bra.
Förra året, i början av den globala finanskrisen, störtdök alla börser. Landstingets aktier föll i ett slag stort. Då var det inte så kul.
Jag har år efter år pekat på riskerna med att placera skattebetalarnas pengar på börsen och fick på det sättet rätt.
Men landstinget har som filosofi att i det läget gäller det att inte deppa utan istället gå in och köpa mera på börsen när kurserna står lågt. Det gjorde landstinget.
Det lönade sig. Börsutvecklingen har varit mycket god och landstinget kan alltså gnugga händerna åt lyckade spekulationer.
Jag tycker dock att det är farligt att spela hasard med skattebetalarnas pengar.
Så vid landstingsmötet sa jag att det bästa landstinget kan göra i det här läget är att sälja ut alla börspapper när de är högt värderade och istället placera kapitalet i värdesäkra system.
Så jag frågade ledamöterna om vi inte borde göra en översyn av landstingets finanspolicy. Och det kan jag säga att det förslaget möttes inte av någon förståelse på den borgerliga sidan.
Nu får vi hålla tummarna för att kursen håller i sig. Annars går det åt pipan med landstingets budget.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: