torsdag 1 oktober 2009

Månen nästa
Jag raljerade om de högtflygande planerna på en höghastighetsbana för tåg genom vår kommun för ett antal år sedan. Jag uppfattade den så kallade Europakorridoren genom Värnamo som lika sannolik som en rymdstation på Ya flygfält för kommande persontrafik till månen.
Därför tycker H H att det nu är dags att placera mig i en rymdfarkost och skicka iväg mig till månen (VN 29/9). En statlig utredare har ju kommit fram till att det vore bra med en höghastighetsbana och att bästa sträckningen är via Värnamo.
Jag får väl börja träna och höra med Fuglesang vad man kan ägna sig åt på månen.
Men, H H, det är väl inte helt klart ännu med höghastighetsbanan genom Värnamo kommun?
Forskare dömer ut projektet som olönsamt både ur miljösynpunkt och med tanke på de samhällsekonomiska effekterna. Kostnaderna är gigantiska.
Sista ordet är nog inte sagt.
Personligen menar jag att det vore bättre att lägga nya spår längs Södra stambanan för snabbtåg, sådana som vi har redan idag och som kan köras i 250 km/tim.
Vi behöver inte höghastighetståg som susar förbi Värnamo med 350 km/tim.
Pengarna kan istället användas till utbyggnad och förbättring av det lokala och regionala järnvägsnätet. Det är det vi behöver!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

3 kommentarer:

SN sa...

Fuglesang hade tur&retur-biljett. Vad hade HH tänkt för dig?

//Olson sa...

Han vill nog ha mig där.
Hälsningar
Olson

SN sa...

Bjud med honom! Ni kommer säkert att få trevligt tillsammans.